Page 78 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 78

bulunmadığı ancak Orman Genel Müdürlüğünün saha iznini
            takdir yetkisini kullanarak uygun bulmadığı anlaşılmış olup bu
            yetkinin yukarıda belirtilenler gereğince olduğu ancak takdir
            yetkisi kullanılırken soyut ve yeterli olmayan ispat niteliği ol-
            mayan gerekçelerin ileri sürülmüş olması ve denge ilkesi kamu
            yararı ve hizmet gereğinin gözetilmemesi nedenleriyle takdir
            yetkinin sınırlarının aşıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca idarenin
            faaliyetlerini doğru bir şekilde planlamaması nedeniyle ida-
            renin sorumluluğunun mevcut bulunduğu ve konu hakkında
            yargı kararları dikkate alındığında özel ağaçlandırma saha iz-
            ninin uygun görülmemesinde hukuka uyarlılık bulunmaktadır.
               E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme:

               39) Anayasamızın 35. maddesinde herkesin mülkiyet hakkına sa-
            hip olduğu, bu hakkın ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırla-
            nabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına aykırı
            olamayacağı düzenlenmiştir. BM İnsan Hakları Evrensel Beyanname-
            si’nin mülkiyet hakkını düzenleyen 17. maddesi, “Hiç kimsenin key-
            fi olarak mülkiyetinden yoksun bırakılamayacağı “hükmünü amirdir.
            Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1 no.lu Protokolün 1. madde-
            sinde “Her gerçek ve tüzel kişinin, mal ve mülk dokunulmazlığına ri-
            ayet edilmesini isteme hakkının olduğu, herhangi bir kimsenin ancak
            kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve Uluslararası
            hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yoksun bı-
            rakılabileceği. “hüküm altına alınmıştır.
               40) Şikâyetçinin 3 numaralı paragrafta yer verilen talepleri ulusal
            ve uluslararası mevzuat ile güvence altına alınan “mülkiyet hakkı “kap-
            samında yer almasa dahi özel ağaçlandırma saha iznine kadar olan
            uygulama projesi hariç bütün süreçlerin, şikayetçi ve idare tarafından
            yerine getirildiği ancak Orman Genel Müdürlüğünce takdir yetkisinin
            sınırlarını aşarak saha iznini uygun bulmama işleminin, 22 numaralı
            paragrafta yer alan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Pine Valley
            Developments Ltd ve Diğerleri-İrlanda kararı ışığında meşru beklenti
            ilkesini zedelediği ayrıca yukarıdan bu yana yapılan değerlendirme-
            ler ışığında, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesin-
            deki etkili başvuru hakkının ve 17 inci maddesindeki hakları kötüye






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  77
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83