Page 78 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 78
bulunmadığı ancak Orman Genel Müdürlüğünün saha iznini
takdir yetkisini kullanarak uygun bulmadığı anlaşılmış olup bu
yetkinin yukarıda belirtilenler gereğince olduğu ancak takdir
yetkisi kullanılırken soyut ve yeterli olmayan ispat niteliği ol-
mayan gerekçelerin ileri sürülmüş olması ve denge ilkesi kamu
yararı ve hizmet gereğinin gözetilmemesi nedenleriyle takdir
yetkinin sınırlarının aşıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca idarenin
faaliyetlerini doğru bir şekilde planlamaması nedeniyle ida-
renin sorumluluğunun mevcut bulunduğu ve konu hakkında
yargı kararları dikkate alındığında özel ağaçlandırma saha iz-
ninin uygun görülmemesinde hukuka uyarlılık bulunmaktadır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme:
39) Anayasamızın 35. maddesinde herkesin mülkiyet hakkına sa-
hip olduğu, bu hakkın ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırla-
nabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına aykırı
olamayacağı düzenlenmiştir. BM İnsan Hakları Evrensel Beyanname-
si’nin mülkiyet hakkını düzenleyen 17. maddesi, “Hiç kimsenin key-
fi olarak mülkiyetinden yoksun bırakılamayacağı “hükmünü amirdir.
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1 no.lu Protokolün 1. madde-
sinde “Her gerçek ve tüzel kişinin, mal ve mülk dokunulmazlığına ri-
ayet edilmesini isteme hakkının olduğu, herhangi bir kimsenin ancak
kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve Uluslararası
hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yoksun bı-
rakılabileceği. “hüküm altına alınmıştır.
40) Şikâyetçinin 3 numaralı paragrafta yer verilen talepleri ulusal
ve uluslararası mevzuat ile güvence altına alınan “mülkiyet hakkı “kap-
samında yer almasa dahi özel ağaçlandırma saha iznine kadar olan
uygulama projesi hariç bütün süreçlerin, şikayetçi ve idare tarafından
yerine getirildiği ancak Orman Genel Müdürlüğünce takdir yetkisinin
sınırlarını aşarak saha iznini uygun bulmama işleminin, 22 numaralı
paragrafta yer alan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Pine Valley
Developments Ltd ve Diğerleri-İrlanda kararı ışığında meşru beklenti
ilkesini zedelediği ayrıca yukarıdan bu yana yapılan değerlendirme-
ler ışığında, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesin-
deki etkili başvuru hakkının ve 17 inci maddesindeki hakları kötüye
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 77