Page 75 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 75

hareket serbestisi içinde kullandığı yetkiye ‘’ takdir yetkisi’’ denir. İda-
              reye tanınan takdir yetkisi, işlemin sebep ve buna bağlı olarak konu
              unsurunda olabilir. Yasaların sebebi gösterdiği durumlarda takdir yet-
              kisinden bahsedilemez. Ancak yasaların sebebi göstermediği veya bir-
              den fazla sebep gösterdiği durumlarda takdir yetkisi söz konusu olur.
              Yasalarda bazen de sebep konusunda kamu güvenliği, kamu düzeni,
              genel sağlık gibi ifadeler kullanılır. Bu açık olmayan kavramlarda tak-
              dir yetkisinden bahsedilir Çağlayan, R (2003).‘’Türk Hukukunda
              İdarenin Takdir Yetkisinin Yargısal Denetimi’’ http://www.er-
              zincan.edu.tr/birim/HukukDergi/makale.

                 30) Bir başka takdir yetkisinin söz konusu olduğu alan ise kanun-
              lar, emredici kelimeler kullanmak yerine yapabilir, edebilir, tutabilir…
              gibi yoruma açık ve seçimlik görevi ifade eden kelimelerin kullanılması
              durumunda, idareye takdir yetkisi vermektedir Kalabalık H. ‘’İdare
              Hukukunda Takdir Yetkisi Kavramı Ve Benzer Kurumlarla Kar-
              şılaştırılması’’ http://webftp.gazi.edu.tr/hukuk/dergi.

                 31) Bir taraftan yasal düzenlemede takdir yetkisinin var olup olma-
              dığı önem arz etmekte olup diğer taraftan var olan takdir yetkisinin
              sınırlarının ne olduğunu sorusu bulunmaktadır. Bu kapsamda rapo-
              run şikayet konusuna ilişkin uygulamalar kısmında yer alan Danıştay
              içtihatları gerekse de içtihatlardan yararlanan raporun 29. bölümünde
              belirtilen Çağlayan’a göre  takdir yetkisinin  kullanılmasının de-
              netiminde; gerekçenin ispat edilir olup olmadığı, eşitlik ilkesi,
              kamu yararı, hizmet gerekleri, açık hata ve denge ilkesi kav-
              ramlarının kullanıldığı tespit edilmiştir.

                 32) 4122 sayılı Milli Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferber-
              lik Kanun’un Devlet Ormanlarında Tespit ve İzin başlıklı 2’nci mad-
              desi, ağaçlandırma çalışmaları yapılmak üzere ile gerçek ve tüzel kişi-
              lere bedelsiz izin verilebileceğinden ve 6831 Orman Kanun’un 57’nci
              maddesinde Orman Genel Müdürlüğünce uygun görülecek planlara
              göre ağaçlandırma yapılabilir denildiğinden somut olayımızda hem
              Anayasanın 123’üncü maddesi kapsamında idarenin görevlerinin ka-
              nunla düzenlendiği anlaşılmış olup hem de idarenin seçimlik hak-
              kı(yapılabilir ifadesi) söz konusu olduğundan kanuniyet pren-
              sibinin istisnası olan takdir yetkisinin varlığından söz etmek






             74   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80