Page 89 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 89

yönünden herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer vermeye-
              cek şekilde açık, net, anlaşılır, uygulanabilir ve nesnel olması,
              ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu önlem
              içermesi de gereklidir. Belirlilik ilkesi, hukuksal güvenlikle bağlantı-
              lı olup birey, yasadan, belirli bir kesinlik içinde, hangi somut
              eylem ve olguya hangi hukuksal yaptırımın veya sonucun bağ-
              landığını, bunların idareye hangi müdahale yetkisini doğurdu-
              ğunu bilmelidir. Ancak bu durumda kendisine düşen yükümlülükleri
              öngörebilir ve davranışlarını ayarlar. Hukuk güvenliği, normların ön-
              görülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerinde devlete
              güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu güven duy-
              gusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılar. “denilmiş-
              tir.
                 13. Danıştay 14. Dairesinin E:2015/2989, K:2016/3125 sayılı
              kararında; “Maliki bulunduğu taşınmazların “Riskli Yapı “olarak tes-
              pit edilerek yıkılması nedeniyle 6306 sayılı Yasa ve ilgili Yönetmelik
              uyarınca yapmış olduğu kira yardım talebinin reddine ilişkin işlem ile
              bu işlemin dayanağı olan Çevre ve Şehircilik Bakanlığının 15.01.2015
              tarih ve 342 sayılı Olur’uyla hazırlanarak yürürlüğe giren 2015 yılına
              ait Kira Yardımı Uygulamaları Kılavuzunun 3. 1., 3.2, 5.1 ve 5.2. mad-
              delerinin iptali istemiyle açılan davada; “6306 sayılı Yasada belirtilen
              teknik ve hukuki süreç sonunda riskli yapı olarak tespit edilen binaların
              yıkımı ve tahliyesi konusunda anlaşmaya varan yapıların maliklerine, ma-
              lik olmasalar bile kiracı veya sınırlı ayni hak sahiplerine geçici konut veya
              işyeri tahsisi ya da kira yardımından yararlanma imkanı getirildiği, ancak
              bu yardımlardan yararlanabilmek için söz konusu kişilerin yıkılmadan önce
              yapılarda fiilen ikamet etmeleri gerektiği anlaşılmaktadır. Bu du-
              rumda; riskli yapı olarak tespit edilen ve yapılan anlaşma sonucu yıktırıl-
              masına karar verilen yapı maliklerine kira yardımı yapılabilmesi için söz
              konusu yapıda ikamet etme şartı getiren 2015 yılına ait Kira Yardımı Uy-
              gulamaları Kılavuzunun 3.1, 3.2,
                 5.1 ve 5.2. maddelerinde hukuka aykırılık bulunmadığı “gerekçesiyle da-
              vanın reddine karar verilmiştir.
                 C. Kamu Denetçisi Zekeriya ASLAN’ın Kamu Başdenetçisi’ne
              Önerisi
                 14. Kamu Denetçisi tarafından; şikayet başvurucusunun kira yardı-
              mı talebinin reddine ilişkin işlemde hukuka ve hakkaniyete uygunluk




             88   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94