Page 91 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 91

19. Konuya ilişkin Kira Yardımı Uygulamaları Kılavuzu ile
              kişilerin yıkılmadan önce yapılarda fiilen ikamet etme şartı ge-
              tirildiği (söz konusu düzenlemelere karşı açılan davanın 13 nolu
              paragrafta yer verilen Danıştay kararı ile reddedilmiştir), 3.1. nu-
              maralı paragrafının (g) alt bendi ile bina malikinden yalnızca risk-
              li olarak tespit edilen yapıda ikamet ettiğine ve riskli olarak
              tespit edilen yapıyı tahliye ettiğine dair eski ve yeni adresini
              gösteren belge istenildiği bunun dışında söz konusu Kılavuzda açık-
              ça “riskli yapı raporunun onaylandığı tarihten sonraki bir ta-
              rihte tahliye “gibi bir koşulun getirilmediği gibi buna yönelik
              herhangi bir belgenin de istenilmediği görülmektedir.
                 20. Hukuk devleti ilkesinin bir gereği de “idari faaliyetlerin belirli-
              liği ilkesi”dir. Hukuk devletinde idarenin eylem ve işlemlerinin
              idare edilenler tarafından önceden tahmin edilebilir olması
              gerekir. İdare takdir yetkisine sahip olduğu alanlarda dahi tam bir
              serbestiye sahip değildir. İdare bu yetkisini tüzük ve yönetmelik gibi
              genel kurallarla düzenlemek ve bu düzenlemelere uymak zorundadır.(
              Kemal Gözler, İdare Hukuku, cilt I, Bursa 2009,s.126)
                 21. 6306 sayılı Kanun ile yasal zemine oturtularak, daha sonradan
              çıkarılan  düzenleyici  işlemlerle  yararlanma  şartları  belirlenen  “kira
              yardımını “ödeyip ödememe noktasında idarenin takdir yetkisi bulan-
              mamaktadır. Bu konuda idarenin; yürürlükteki düzenleyici işlemlere
              uygun davranarak şartları taşıyan herkese kira yardımı ödemesinde
              bulunması gerekmektedir. Somut olayda, 17, 18 ve 19 nolu paragraf-
              larda açıklandığı üzere, konu ile ilgili düzenlemelerde, yalnızca riskli
              yapı ruhsatı onay tarihinde fiilen binada ikamet edenlere kira yardı-
              mı yapılacağına veya onay tarihinden önce binayı tahliye edenlere kira
              yardımı yapılmayacağına ilişkin bir düzenlemenin bulunmadığı, dola-
              yısıyla idarenin şikayet başvurucusunun talebini reddetmesinin
              yasal bir dayanağının bulunmadığı ayrıca idarenin mevzuatta
              yer almayan bir şart ileri sürmesinin ise şikayetçi tarafından
              öngörülebilir olmadığı ve 20 nolu paragrafta yer verilen “idari
              faaliyetlerin belirliği ilkesine “aykırı olduğu anlaşılmaktadır.
                 22. Kaldı ki şikayet başvurucusu; öngörülü davranarak, can ve mal
              güvenliğini öncelemiş, riskli ve tehlikeli olduğu ortaya çıkan yapıyı
              tahliye etmiştir. Şikayet başvurucusunun bu davranışı hayatın olağan





             90   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96