Page 132 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 132

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM

              landığı, disiplin ve yönetim alanında bir tür münhasır yargı yetkisine sahip ol-
              duğu ve nihayetinde Devletin fonksiyonlarından birini ifa ettiğine göre, temel
              haklara riayet etmekle de yükümlüdür. İnsan hakları sorumluluğunun temel
              ilkelerinden biri, Devletlerin normalde kendisine ait görev ve fonksiyonlarını
              özel hukuk kişilere kısmen veya tamamen devrettiğinde, AİHS düzlemindeki
              nihai insan hakları garantör sorumluluğundan kurtulamayacağıdır. Devletin
              insan hakları garantör sorumluluğundan kurtulmasının tek yolu, yetkilerin
              devredildiği kurumun AİHS bağlamında AİHM tarafından belirlenen standart-
              lara eşdeğer bir insan hakları koruması sunmasıdır.

              Futbolu düzenleyen münhasır teşkilat olarak TFF, kendisine mevzuatla veril-
              miş resmi görevleri yerine getirmektedir. Şayet bir kişi futbol endüstrisi içeri-
              sinde oyuncu, hakem, kulüp, antrenör gibi sıfatlarla yer almak isterse, TFF’nin
              münhasır yetkisini önceden kabul etmek zorundadır. Bu nedenle de futbola
              katılım, gerçek bir “karşılıklı mutabakat”a izin vermeyen, tabiri caizse bir ya
              sev ya terk et düzlemidir. Türkiye gibi spor alanında zorunlu tahkim yolunu ge-
              tiren ve TFF ile organlarını kanunla kuran Devletin aynı zamanda bu organların
              eylemlerinden de sorumlu tutulacağı aşikârdır. 1

              Tahkim  Kurulu, 5894  sayılı Kanun  uyarınca,  TFF’nin  nihai/en üst  düzeydeki
              yargısal (veya yarı yargısal) organıdır. Anayasada ve TFF Kanunu başta olmak
              üzere ilgili mevzuatta düzenlendiği üzere Kurulun kararları kendiliğinden icra
              edilebilir niteliktedir. Anayasa md. 59/3 hükmü uyarınca Tahkim Kurullarının
              kararlarına karşı ulusal mahkemeler ve Anayasa Mahkemesi de dâhil olmak
              üzere herhangi bir yargısal organ nezdinde temyiz yoluna başvurmak mümkün
              değildir.  Anayasa, TFF Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ve TFF Statüsü
                     2
              uyarınca  futbol  uyuşmazlıklarına  (yönetimsel  ve  disiplin  konularında)  ilişkin
              olarak Türkiye’de bulunan tek yargısal organ Tahkim Kuruludur. Tahkim Kuru-
              lunun verdiği karar/hüküm, icrayı kabil bir mahkeme hükmüyle eşdeğer olarak
              değerlendirilmektedir. 3

              TFF sistemi içerisinde PFDK ve Tahkim Kurulu nezdinde insan haklarını gü-
              1  bkz., mutadis mutandis, Municipal Section of Antilly v. France, App.. No.45129/98, Admissibility
              Decision of 23 November 1999; National Notary Chamber v. Albania, App. No. 17029/05, Admis-
              sibility Decision of 6 May 2008.
              2  Kanımızca Anayasa Mahkemesinin Anayasa md. 59/3’dair yorum ve yaklaşımı yerinde değildir.
              Kanımızca Anayasa md. 59/3 hükmü, bizzat AYM’ye yapılacak bireysel başvuruları engellemeyecek
              şekilde anlaşılabilir, yorumlanabilir ve uygulanabilir. Ancak AYM aksi fikirdedir ve spor federas-
              yonlarının sporun yönetimi ve disiplinine dair kararlarına karşı tahkim kuralları kararları sonra-
              sı yapılan bireysel başvuruları konu bakımından yetkisi dışında görmektedir (bkz. Abdurahman
              Akyüz Başvurusu, No.2012/620, 12/02/2013, paras. 20-22; Naz Aydemir Başvurusu, No.2013/850,
              19/12/2013, paras.25-30; Recep Şükrü Ergün Başvurusu, No.2013/8256, 07/04/2014, paras.17-19
              - Yayımlanmamış Komisyon Kararı;  Öztürk Yazıcı Başvurusu, No.2014/4549, 22/02/2017, pa-
              ras.15-17).
              3  bkz., mutadis mutandis, Regent Company v. Ukraine, App. No. 773/03, Judgment of 3 April 2008,
              para.54.


         132   2 MART 2018, ANKARA
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137