Page 211 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 211

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            Bu çerçevede, öncelikle, Göç İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından, hangi Suriyelilerin
            Geçici Barınma Merkezlerine alınacağına, hangilerinin serbest ikamete tabi
            tutulacağına; ayrıca Geçici Barınma Merkezlerinde kalan yabancıların ne kadar süre
            boyunca bu merkezlerde kalabileceğine ilişkin esas ve usullerin net olarak ortaya
            konulması önem taşımaktadır.

            Bu bağlamda;

               •  Fayda-maliyet ilişkisi  çerçevesinde  çadırkentlerin, konteynerkentlere
                  dönüştürülmesinin,

               •  GBM’lerin acil duruma müdahale amaçlı olarak kullanılması; diğer ifadeyle,
                  bu merkezlerin kalıcı  konaklama  yerleri olarak değil,  ilk müdahale  ve
                  rehabilitasyon merkezi olarak faaliyet göstermesinin,

               •  Uzun süreli olarak ise, sadece çalışamayacak durumda olan hassas grupların
                  (engelliler, yaşlılar, çocuklu tek anneler, ağır travma mağdurları vb. kişilerin)
                  bu merkezlerde kalışına izin verilmesinin,

               •  Hassas gruplara ve diğer ihtiyaç sahibi bu tür yabancıların ise, rehabilitasyon
                  süreci (psiko-sosyal destek, meslek edindirme vb.) sonrasında, merkezden
                  ayrılmalarının ve toplumla entegre olmalarının sağlanması; diğer ifadeyle
                  geçici olan bu merkezlerin kalıcı bir çözüm olarak görülmemesinin,

               •  GBM’lerin, bazı dezavantajlı/hassas gruplara talepleri halinde kalmalarına
                  müsaade  etmenin  dışında,  süreç  içinde  kademeli  olarak  boşaltılmasının,
                  gerektiği değerlendirilmektedir.
            VI. Güvenlik


            Türkiye’nin Suriye krizi ile birlikte bir anda büyük bir kitlesel göçe maruz kalması
            doğal olarak pek çok güvenlik riskini de beraberinde getirmiştir. Bu risklerin önemli
            bir bölümü, istikrarsızlaşan bölgedeki sınır güvenliğinin korunmasının zorlaşmasından
            ve  bölgede terör örgütlerinin mevcudiyetinden kaynaklanmaktadır. Belirlenecek tüm
            stratejilerde güvenlik riskleri göz önünde bulundurulmak zorundadır. Bu konuda 7
            temel güvenlik risk alanı olduğu değerlendirilmektedir:

               ◊  Sınır Güvenliği:

            Türkiye’nin öncelikle kendi güvenliği için Suriye, Irak ve İran sınır güvenliğini
            geliştirmesi önem arz etmektedir. Geçişlerin kontrol edilememesi, özellikle de bölgede
            yaşanan son derece ciddi terör ve radikalizm dikkate alındığında, yaşamsal önemdedir.



                                                                   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU  211
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216