Page 210 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 210

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            Rapor çalışması kapsamında yapılan saha ziyaretlerinde, bu merkezlerde sunulan
            hizmetler ve yürütülen faaliyetlerin diğer ülkelere örnek teşkil edecek düzeyde yüksek
            standartlara sahip olduğu; Suriyelilerin ise, GBM’lerdeki fiziki şartlardan ve sunulan
            hizmetlerden genel anlamda memnun oldukları görülmüştür. Öte yandan özellikle
            çadırkentlerde kalanların mahremiyet alanına tam olarak sahip olamadıkları görülmüş;
            bu durumun gerçekleşen evlilikler sonucunda daha da zorlaştığı öğrenilmiştir.
            Ayrıca ziyaretlerde, çadırkentlerde yaşayan Suriyelilerin banyo ve tuvalet ihtiyaçlarını
            karşıladıkları yapıların, bazı çadırkent sakinlerine uzak olduğu, bu nedenle kimi zaman
            sıkıntılar yaşandığı ifade edilmiş; buna  mukabil, kamp  yöneticilerinin  özellikle  yaşlı
            ve engelliler açısından bu konuya ayrı bir hassasiyet gösterdikleri ve bu konularda
            yapılan talepleri dikkatle değerlendirdikleri gözlemlenmiştir. Bu hususlara ilaveten,
            çadırkentlerde kullanılan çadırların belli bir kullanım süresinin olduğu ve zaman içinde
            yıpranmaya bağlı olarak yenileriyle değiştirilmeleri gerektiği öğrenilmiştir.

            Diğer taraftan GBM’ler kısa vadede son derece memnuniyet verici olsa da orta ve
            uzun vadede kamplar doğal olarak “tecrit” hayatına dönüşmekte olup, bu durumun
            gelecekteki uyum çalışmaları için de bir sorun teşkil edebileceği düşünülmektedir. Ayrıca
            GBM’lerde bütün hizmetlerin ve ihtiyaçların karşılanmasının getirdiği bir rehavet ve
            tembelleşme de söz konusu olabilmektedir. GBM’lerde 3-4 yıldan fazla süredir yaşayan
            ama dış dünya ile neredeyse hiç irtibatı olmayan çok ciddi bir nüfus söz konusudur.
            Bu bağlamda kamp dışında kalanların toplumla iletişimi doğal olarak çok daha üst
            düzeydedir ve değerlidir. Söz konusu hususlara ilaveten GBM’lerde yaşayan Suriyeliler
            ile şehir merkezlerinde yaşayan Suriyelilerin sayıları dikkate alındığında bu merkezlerde
            hangi Suriyelilerin, ne kadar süre boyunca kalabileceği hususu tekrar önemli bir nokta
            olarak karşımıza çıkmaktadır.

            Geçici Koruma Yönetmeliği incelendiğinde, Yönetmeliğin “Geçici Barınma Merkezlerine
            sevk işlemleri” başlıklı 23’üncü maddesinin birinci fıkrasında, bahse konu yabancıların,
            AFAD tarafından bildirilecek kapasite bilgisi de göz önünde bulundurularak, sevk
            merkezinden doğrudan veya illere yerleştirildikten sonra, valiliklerle eşgüdüm içerisinde
            Göç  İdaresi  Genel  Müdürlüğü’nce  uygun  görülecek  Geçici  Barınma  Merkezine  en
            kısa sürede yönlendirileceğinin; ikinci fıkrasında ise, Göç İdaresi Genel Müdürlüğü
            tarafından belirlenen Geçici Barınma Merkezine sevk yapılırken, yabancının talebi,
            ailevi durumu ve özel ihtiyaç sahibi olup olmadığı gibi hususların göz önünde
            bulundurulacağının ifade edildiği; fakat bu konuda detaylı açıklama yapılmadığı, keza bu
            merkezlerde kalma süresinin de belirtilmediği görülmektedir. Uygulamaya bakıldığında
            ise, özel ihtiyaç sahibi olmayan ve genç yaşta, çalışabilecek güçte evlatları olan ailelerin
            de bu merkezlerde kalabildiği; engelli çocukları olan bazı ailelerin ise merkez dışında
            daha zor koşullarda yaşamakta olduğu gözlenmektedir.



        210   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215