Page 145 - temel-haklar
P. 145

incelemeyeceğini isteseydi 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuru-
            luş ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un 45 inci maddesinin (3)
            numaralı fıkrasında yazılı bir düzenleme yapıp yasalarında kesin oldu-
            ğu ifade edilen kararları incelemeyeceğini hüküm altına alırdı. Kaldı ki
            Yasanın 1 inci maddesi “İdarenin her türlü eylem ve işlemi, tutum ve
            davranışı” şeklinde düzenleyerek, koşulları oluştuğunda çok geniş bir
            alanı KDK’nın yetki ve görev kapsamında kabul etmiştir.

               6. 298 sayılı kanunun 132/4 maddesi kanun yapma tekniğine ve
            bir  kısım  Anayasa  teorilerine  göre  yasaların  zımni  olarak  yürürlük-
            ten kalkmaları yorumunu gündeme getirmektedir. Kamu yararı ile
            bireysel yarar dengesi ve ölçülülük gözetildiğinde YSK’na 298 sayılı
            Kanun’un ilgili maddesi hükmünün bu açıdan değerlendirilmesi her
            zaman mümkündür. İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi (İHAS) ek pro-
            tokolün 3 üncü maddesi “Serbest Seçim Hakkı” insan haklarından ka-
            bul edilmiştir. İnsan hakları Avrupa Mahkemesinin (İHAM) bu yönde
            bir çok istikrarlı kararı bulunmaktadır.

               7. Bir diğer yönden Kamu Denetçiliği Kurumu Türkiye Cumhuri-
            yeti’nde hukuka uygunluk denetimi yanında hakkaniyet (bir anlamda
            yerindelik) ve tutum ve davranış denetimi yapan tek Anayasal kurum-
            dur. Nitekim değişik bir yaklaşımla İnsan Hakları Kurumu da (İHK)
            şikâyete konu YSK işlemini kendini incelemeye yetkili görmüş  ve tav-
            siye kararı vermiştir.  (Bkz.http://www.esithaklar.org/wp-con-
            tent/uploads/2015/07/%C4%B0HK-Se%C3%A7men E%C4%-
            9Fitimi-Karar%C4%B1.pdf, İnsan Hakları Kurulu Kararı,
            Başvuru Kayıt Numarası: 2015/1344, Karar Tarihi:25.06.2015,
            çevrimiçi 23/10/2015).
               8. Seçimlerin genel yönetim ve denetiminden sorumlu bir devlet
            kurumu olan YSK, hem seçim hukuku çerçevesinde çeşitli işlemler
            yapmakta hem de her kamu kurumu gibi idari nitelikte işlemler tesis
            etmektedir. Yürütme organı ve idari teşkilat içinde yer almayan yasa-
            ma ve yargı organları dahi idari işlem mahiyetinde işlemler yapabil-
            mekte iken YSK’nın veya YSK Başkanlığının idari işlem niteliğinde bir
            işlem tesis etmediği savının kabul edilmesi mümkün değildir.

               9. Hak ihlaline neden olduğu iddia edilen ve sadece Türkçe dilin-
            de hazırlanmış olan eğitim filmleri, yukarıda zikredilen 298 sayılı Ka-
            nunun Ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki “vatandaşın ilgisi




           140   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150