Page 146 - temel-haklar
P. 146

uyandırılmak ve kendisine seçmen olmanın görev ve yetkileri ha-
            tırlatılmak suretiyle… duyurulur.” ifadesi kapsamında hazırlanan
            bilgilendirici yayınlardır. Bu yayınların esasen, aynı madde uyarınca
            Kurul tarafından yapılması gerekmektedir. Ancak Kurul, eğitim film-
            lerinin hazırlanmasına ilişkin bu işlemleri, kendisi adına YSK Başkan-
            lığının yapmasına karar vererek yetkisini devretmiştir.
               10. YSK Başkanlığının şikâyete konu işleminin incelenmesi neti-
            cesinde, seçmenlerin ilgisinin uyandırılması adına eğitim filmlerinin
            hazırlatılmasından ibaret olan söz konusu işlemin, seçim hukuku veya
            idari işe ait olmasının bir önemi yoktur. Sonuçta YSK idari eylem ve
            işlem tesis eden bir kuruldur.
               11. Hiçbir kişi ve kuruluş hukuk devletinde denetimden muaf tutu-
            lamaz. Bilindiği gibi Anayasa Mahkemesi, Temel Hak ve Özgürlüklerle
            ilgili bireysel başvurulara ilişkin davalara bakmaktadır. Anayasa Mah-
            kemesi’nin seçimle ve YSK kararı ile ilgili bireysel başvuru kararların-
            da farklılıklar gözlenmektedir. 23/07/2014 tarihli, 2014/5425 başvu-
            ru numaralı Mansur Yavaş kararında kendini bir anlamda yetkili gör-
            mekte iken, genel seçimlerle ilgili YSK’nın işlemiyle ilgili 14/07/2015
            tarihli ve 2015/6723 başvuru nolu “Basın ilan Kurumu genel kurul
            üyeliğinin kamu görevi kabul edilerek bu görevden ayrılmama nede-
            niyle milletvekili adaylığının YSK tarafından iptal edilmesinin seçim
            hakkını ihlal ettiği” iddiasıyla verdiği kararında “konu bakımından
            yetkisizlik”  nedeniyle “kabul edilemezlik” kararı vermiştir. Yine
            6/2/2014 tarih, 2013/3912 Başvuru nolu “İlçe Seçim Kurulu Başkanı-
            nın (kesin) kararı sonucunda oda seçimlerine katılamaması nedeniyle
            adil yargılama hakkının ihlal edildiğine” ilişkin iddiayla ilgili olarak da,
            başvurunun “açıkça dayanaktan yoksunluk” nedeniyle “kabul edilemez
            olduğuna” hükmetmiştir. Oysa hiçbir yargı organı ve mahkemeler
            “temel hak ve özgürlükleri” aleyhe yorumlayarak, “Sözleşme-
            nin” “etkin başvuru” yolunu göz ardı edemez. Anayasamızın
            148 inci maddesinde de “Herkes, Anayasada güvence altına
            alınmış temel hak ve özgürlüklerinden, Avrupa İnsan Hakları
            Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu gücü tarafın-
            dan, ihlal edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurabi-
            lir...” hükmünü içerdiği, 6216 sayılı Kanunun 45 inci madde-
            sinde  buna  paralel  düzenleme  getirdiği  görülmektedir.  Ana-
            yasanın 90 ıncı maddesi çok açık ve nettir. (Bkz. Mevzuat par




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  141
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151