Page 147 - temel-haklar
P. 147

19) Diğer bir anlatımla İHAS 13 üncü maddesi, “Etkin başvuru
            hakkı” benimsemekte ve “ulusal bir makama etkili bir başvuru
            yapabilme hakkına sahiptir” diyerek, idari veya adli mercilere
            başvurma hakkının açık olduğunu düzenlemektedir. “Serbest
            seçim hakkı” seçme, seçilme hakkını kapsadığı, bunun da insan
            haklarından olduğu, etkin başvurudan yoksun tutulması ve de-
            netim dışında bırakılması demokratik bir hukuk devletinde ka-
            bul edilmesi mümkün değildir.
               12. Bu değerlendirmelerin ışığı altında YSK’nın şikâyet başvurusu-
            nun konusunu teşkil eden eğitim filmleri vb. bilgilendirici kararlar al-
            ması, hazırlatılması yönünde işlemlerin yukarıda açıklanan nedenlerle
            “idari işlem” niteliğinde kabulü gerekmiş, Kurumumuz yetki ve görev
            alanı içinde inceleme ve araştırmaya geçilmesi sonuç ve kanaatine va-
            rılmıştır.
               13. Yönetmeliğimize göre, şikâyetçi yönünden menfaat ihlali şar-
            tını taşımadığı, ancak Yönetmeliğin “Şikâyet hakkı” başlıklı 7 nci
            maddesinde; şikâyetin insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın
            hakları, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik
            olması halinde menfaat ihlali şartının aranmayacağının hüküm altına
            alınması karşısında, şikâyetçi ... Derneğinin başvurusunun yasal bir
            müracaat olarak kabulü gerekmiştir.

               14. Daha önce YSK’na bireysel olarak başvuran şikayetçilerin tale-
            binin reddedildiği, aynı şekilde adı geçenler adına bu defa şikayet baş-
            vurusunun onlar adına vekil aracılığıyla yapıldığı, başvurucuların aynı
            kişiler ve konunun da aynı olduğu, Yüksek Seçim Kurulunca reddedi-
            leceği açık şekilde belli olduğundan idari başvuru yollarının tüketildi-
            ğinin kabulü gerektiği; kaldı ki başvuru tarihi ile seçim tarihleri göze-
            tildiğinde 6328 sayılı Kanun’un 17/4 maddesine “Kuruma başvuruda
            bulunulabilmesi için, 06/01/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargıla-
            ma Usulü Kanununda öngörülen idari başvuru yolları ile özel kanun-
            larda yer alan zorunlu idari başvuru yollarının tüketilmesi gereklidir.
            İdari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular ilgili kuruma
            gönderilir. Ancak Kurum, telafisi güç veya imkânsız zararların
            doğması ihtimali bulunan hallerde, idari başvuru yolları tüke-
            tilmese dahi başvuruları kabul edebilir.” düzenlemesine göre ida-
            ri başvuru yollarının tüketilme koşulu aranmadan başvurunun kabul
            edilmesi gerekmiştir.



           142   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152