Page 147 - temel-haklar
P. 147
19) Diğer bir anlatımla İHAS 13 üncü maddesi, “Etkin başvuru
hakkı” benimsemekte ve “ulusal bir makama etkili bir başvuru
yapabilme hakkına sahiptir” diyerek, idari veya adli mercilere
başvurma hakkının açık olduğunu düzenlemektedir. “Serbest
seçim hakkı” seçme, seçilme hakkını kapsadığı, bunun da insan
haklarından olduğu, etkin başvurudan yoksun tutulması ve de-
netim dışında bırakılması demokratik bir hukuk devletinde ka-
bul edilmesi mümkün değildir.
12. Bu değerlendirmelerin ışığı altında YSK’nın şikâyet başvurusu-
nun konusunu teşkil eden eğitim filmleri vb. bilgilendirici kararlar al-
ması, hazırlatılması yönünde işlemlerin yukarıda açıklanan nedenlerle
“idari işlem” niteliğinde kabulü gerekmiş, Kurumumuz yetki ve görev
alanı içinde inceleme ve araştırmaya geçilmesi sonuç ve kanaatine va-
rılmıştır.
13. Yönetmeliğimize göre, şikâyetçi yönünden menfaat ihlali şar-
tını taşımadığı, ancak Yönetmeliğin “Şikâyet hakkı” başlıklı 7 nci
maddesinde; şikâyetin insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın
hakları, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik
olması halinde menfaat ihlali şartının aranmayacağının hüküm altına
alınması karşısında, şikâyetçi ... Derneğinin başvurusunun yasal bir
müracaat olarak kabulü gerekmiştir.
14. Daha önce YSK’na bireysel olarak başvuran şikayetçilerin tale-
binin reddedildiği, aynı şekilde adı geçenler adına bu defa şikayet baş-
vurusunun onlar adına vekil aracılığıyla yapıldığı, başvurucuların aynı
kişiler ve konunun da aynı olduğu, Yüksek Seçim Kurulunca reddedi-
leceği açık şekilde belli olduğundan idari başvuru yollarının tüketildi-
ğinin kabulü gerektiği; kaldı ki başvuru tarihi ile seçim tarihleri göze-
tildiğinde 6328 sayılı Kanun’un 17/4 maddesine “Kuruma başvuruda
bulunulabilmesi için, 06/01/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargıla-
ma Usulü Kanununda öngörülen idari başvuru yolları ile özel kanun-
larda yer alan zorunlu idari başvuru yollarının tüketilmesi gereklidir.
İdari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular ilgili kuruma
gönderilir. Ancak Kurum, telafisi güç veya imkânsız zararların
doğması ihtimali bulunan hallerde, idari başvuru yolları tüke-
tilmese dahi başvuruları kabul edebilir.” düzenlemesine göre ida-
ri başvuru yollarının tüketilme koşulu aranmadan başvurunun kabul
edilmesi gerekmiştir.
142 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU