Page 209 - temel-haklar
P. 209

E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               33. Masumiyet karinesi, kişinin suçsuz olduğu varsayımı ile hareket
            edilmesini gerektiren temel bir insan hakkıdır. Buna göre, bir suçtan
            dolayı kovuşturulan kişinin, suçluluğu Mahkeme kararıyla sabit olma-
            dıkça suçlu sayılması ve suçlu gibi muamele görmesi olanaklı değildir.
            Kişilerin bu haklarının güvence altına alınması konusunda sadece yar-
            gıya değil aynı zamanda idareye de yükümlülükler düşeceği açıktır.
            Bir başka ifade ile idarenin Mahkeme tarafından mahkum edilmemiş
            bir kişiyi suçlu olarak göstermesi kabul edilebilir bir durum değildir.
            Sonuç olarak idarenin henüz yargılanmasına devam edilmesi
            sebebiyle şikayetçinin silah ruhsatı yenileme talebinin reddin-
            de, AİHS’nin 6 ncı maddesine, İHEB 11 inci maddesine, uyarlık
            görülmemiştir.

               34. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin “Hakları kötüye kullanma
            yasağı” başlıklı 17 nci maddesi, Sözleşmedeki hiçbir hükmün, bir dev-
            lete Sözleşme’de tanınan hak ve özgürlüklerin yok edilmesi veya bun-
            ların Sözleşmede öngörülmüş olandan daha geniş ölçüde sınırlandırıl-
            malarını amaçlayan bir etkinliğe girişme ya da eylemde bulunma hakkı
            verdiği biçiminde yorumlanamayacağını düzenlemektedir. Sözleşme-
            nin “Olağanüstü hallerde yükümlülükleri askıya alma” başlıklı 15 inci
            maddesinde, sadece savaş veya ulusun varlığını tehdit eden başka bir
            genel tehlike halinde her Yüksek Sözleşmeci Tarafın, durumun kesin-
            likle gerektirdiği ölçüde ve uluslararası hukuktan doğan başka yüküm-
            lülüklere ters düşmemek koşuluyla, bu Sözleşme’de öngörülen yüküm-
            lülüklere aykırı tedbirler alabileceği öngörülmüştür.
               35. Somut olayımız açısından böyle bir durum söz konusu olma-
            dığı  gibi  Anayasamızın  “temel  hak  ve  hürriyetlerin  kullanılmasının
            durdurulması” kenar başlıklı 15 inci maddesinde, Sözleşmenin de
            ötesine geçilerek masumiyet karinesi savaş, seferberlik, sıkıyönetim
            veya olağanüstü hallerde dahi dokunulması mümkün olmayan çekir-
            dek haklar kategorisinde kabul edilmiştir. Sonuç olarak, silah taşı-
            ma ve bulundurma ruhsatı almanın bir temel hak ve özgürlük
            sayılamayacağından bahisle, bu konuda Kanunu aşar biçimde
            Yönetmelikle yapılan düzenleme “masumiyet karinesinin” yok
            edilmesi anlamına geleceğinden sözleşmenin 6 ncı maddesiyle
            birlikte 17 nci maddesinin de ihlal edildiği kanaati ve sonucuna





           204   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214