Page 367 - temel-haklar
P. 367

29) AİHM, adil denge yükümlülüğünün yerine getirilip getirilmedi-
            ğini incelerken, devletlere bunun hayata geçirilmesi yöntemlerinde ge-
            niş bir takdir alanı tanımaktadır. Ancak bu takdir hakkı kullanılırken
            geçerli bir temelden yoksun olamayacağı hususu açıktır. Bu bakımdan
            Mahkeme, normal koşullar altında bir taşınmazın değerine makul öl-
            çülerde denk düşen bir tazminat ödenmeden gerçekleştirilen bir mül-
            kiyetten yoksun bırakma işlemini aşırı bir tecavüz olarak değerlendir-
            diğini defalarca belirtmiştir.  Tamamen tazminat yokluğunu ise,
            mülkiyet hakkı bakımından çok istisnai durumlar dışında haklı
            görmez.(Prof.Dr.Osman DOĞRU, Dr. İlhan NALBANT, İnsan Hakla-
            rı Avrupa Sözleşmesi Açıklama ve Önemli Kararlar, Yargıtay Başkanlığı,
            2013(1.Baskı), s-669).
               30) Diğer taraftan Milli Eğitim Bakanlığı’nın yukarıda açıklandığı
            üzere bütçesini ve bu bütçe içerisinde ne oranda miktarın Kamulaştır-
            ma bedeli olarak belirlendiği, kamulaştırma için ayrılan bütçe limitinin
            dolması üzerine Bakanlığın bir genelge veya duyuru ile kamulaştırma
            yapılmaması veya uzlaşmaya gidilmemesi şeklinde bağlı bulunduğu
            birimleri uyarmasının gerektiği, bu uyarı yapılmış olsaydı uzlaşma
            talebinde bulunan şikâyet başvurucusuna bu durumun bildirileceği,
            başvurucunun da buna göre hareket edeceği zira uzlaşma tutanağında
            buna dair bir bilgiye rastlanmadığı, bu itibarla başvurucunun Devlet-
            te; istikrar, şeffaflık, hukuki güvenlik, haklı beklenti ilkesi ve
            mülkiyet hakkının sonuçta özüne dokunulduğundan iyi yönetim
            ilkelerine uymadıklarının da altını çizmek gerekir. Bu itibarla her ne
            kadar Kamu Denetçisi İdarenin hatalı davrandığını ve bu nedenle tav-
            siye karar önerisinde İdarenin hatalı davrandığının kabulünü  öner-
            mişse de İdarenin burada hatalı davranmasından ziyade İdare-
            nin hizmet kusuru işlediği  ve bu yönde işlem tesis etmesi söz
            konusudur.
               31) Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, anılan mevzu-
            at hükümleri, yargı kararları, İdarelerin cevabi yazıları ve tüm
            dosya birlikte değerlendirildiğinde; Şikâyet başvurusuna konu
            taşınmazın imar planında ilköğretim alanı olarak ayrılmış ol-
            duğu, 19 numaralı paragrafta belirtilen Kamulaştırma Kanunu’nun
            8. Maddesi gereğince, tutanakta belirtilen uzlaşma değerinin idare
            tarafından zamanında hazır hale getirilmemesi, bu güne kadar geçen
            süre göz önünde bulundurulduğunda, şikâyetçilerin haklarının değer




           362   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372