Page 69 - temel-haklar
P. 69

Şöyleki...

               32)1982 Anayasasının 2’nci maddesine göre Türkiye Cumhuriyeti
            sosyal bir hukuk devletidir. Hukuk devleti, hukukun egemen olduğu
            ve vatandaşların hukuki güvenliğe sahip olduğu devlet olarak tanımla-
            nabilir. Hukuki güvenlik ilkesi, hem idare hem de bireyler açısından,
            hukuk normlarının belirli, kesin ve öngörülebilir olması, diğer ifadey-
            le, herkesin bağlı olacağı hukuk kurallarını önceden bilmesi, tutum ve
            davranışlarını ona göre düzene sokabilmesi anlamına gelmektedir..
               33) Hukuk devletinin gereği olan hukuk güvenliğini sağlama yü-
            kümlülüğü, kural olarak yasaların ve diğer hukuk normlarının geriye
            yürütülmemesini gerekli kılmaktadır. Hukuki güvenlik ilkesi gereği,
            herhangi bir yasa veya düzenleyici kural, hukuksal sonuçlarını yü-
            rürlüğe girdiği tarihten sonrası için doğurmaya başlar. Bunun doğal
            sonucu da, yasaların yürürlüğe girmelerinden önceki olayları et-
            kilememeleri, yani geçmişe etkili olmamalarıdır. Türk hukukunda,
            ceza hukuku dışındaki düzenlemelerde geriye yürümezlik ilkesinin
            kabul edildiği anayasal bir ilke bulunmamakla birlikte; doktrinde ve
            uygulamada geriye yürümezlik ilkesinin hukukun genel bir ilkesi
            olduğu kabul edilmektedir.
               34) Kanunlar için öngörülen geriye yürümezlik ilkesi, idari işlem-
            lerin söz konusu olduğu tüm alanlarda da geçerlidir. Söz konusu ilke,
            gerek yargısal kararlarla, gerekse öğretide kabul edilmiş bir idare hu-
            kuku kuralıdır. Bu ilke gereğince idari işlemler yürürlüğe girdiği an-
            dan başlayarak etkilerini doğurur. İster bireysel olsun, isterse düzen-
            leyici nitelikte olsun, idari işlemler tesis edildikleri tarihten daha
            eski bir tarihe yönelik olarak hüküm ve sonuç doğuramazlar. İdari
            işlemlerin geriye yürümezliği hukuk devleti olmanın doğal ve zo-
            runlu gereğidir.
               35) Bununla birlikte; bazı istisnai durumlarda geriye yürümezlik
            ilkesine aykırı olarak işlem tesis edilebilmektedir. Nitekim,  kanun
            koyucunun kanunla geçmişe etkili düzenlemeler yaparak idare-
            nin geriye yürür işlemler yapmasına izin vermesi durumunda ya
            da idari işlemin geri alınması, yargı organlarınca iptal kararı verilme-
            si hallerinde, kolluk faaliyetleri çerçevesinde kişi güvenliği açısından
            zorunlu hallerde vb. idari işlemler geriye yürütülebilmektedir. Ana-
            yasa’nın 87. maddesinde belirtilen Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin




            64   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74