Page 710 - temel-haklar
P. 710
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili baş-
vuru hakkının ve 17 inci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasa-
ğının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı
gibi şikayete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel
Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güven-
ce altına alınmış olan haklara da aykırı bir durum tespit edilememiştir.
E. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
33. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
34. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6’ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum ve davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim
ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yönetmelik hük-
münde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel
Haklar Şartının 41’inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahse-
dilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul
edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında da yer verilmiştir.
35. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; şikayet başvurusu kapsamında Kurumumuzun bilgi ve belge tale-
bine süresi içinde cevap verildiği, idarenin başvuranla ilgili işlemlerin-
de makul sürede karar verme, kanunlara uygunluk, kararların gerekçe-
li olması ve kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkelerine uygun
davrandığı; ancak idarenin şikayet başvurucularına verdiği cevapta
karara karşı başvuru yolunu göstermediği, bu nedenle iyi yönetişim
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 705