Page 792 - temel-haklar
P. 792

gibi şikayete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel
            Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güven-
            ce altına alınmış olan haklara da aykırı bir durum tespit edilememiştir.
               E. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme:
               26) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
            yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
            zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
            mektedir.

               27) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinde:
            “Kurum inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına davalı
            adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçü-
            lülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, ne-
            zaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış
            hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı,
            makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı baş-
            vuru yollarının  gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel
            verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tu-
            lum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkeleri-
            ne uyar. “ şeklinde yer verilmektedir. Söz konusu Yönetmelik hükmün-
            de yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar
            Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmek-
            te olup benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen
            “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında da yer verilmiştir.
               28) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
            ticesinde; Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgelerin ilgili İdare ta-
            rafından süresinde gönderildiği, şikâyetçiye verilen cevapların makul
            sürede, sistematik ve gerekçeli olduğu bu yönlerden ve kanunilik ilkesi
            bakımından idarenin iyi yönetim ilkelerine uygun davrandığı görül-
            müştür. Diğer taraftan; Anayasa’nın 40.maddesinde açık bir şekilde
            ifade edilen ”karara karşı başvuru yolları ve sürelerinin gösterilmesi”
            ilkesine aykırı davranılarak, şikâyetçiye hangi kanun yolları ve merci-
            lere başvurulabileceği ve süreleri hakkındaki bilgiye, şikâyetçiye tebliğ
            edilen yazısında yer verilmediği anlaşıldığından idarenin bundan böy-
            le bu hususa uygun davranması beklenmektedir.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  787
   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797