Page 792 - temel-haklar
P. 792
gibi şikayete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel
Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güven-
ce altına alınmış olan haklara da aykırı bir durum tespit edilememiştir.
E. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme:
26) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
27) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinde:
“Kurum inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına davalı
adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçü-
lülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, ne-
zaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış
hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı,
makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı baş-
vuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel
verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tu-
lum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkeleri-
ne uyar. “ şeklinde yer verilmektedir. Söz konusu Yönetmelik hükmün-
de yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar
Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmek-
te olup benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen
“Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında da yer verilmiştir.
28) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
ticesinde; Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgelerin ilgili İdare ta-
rafından süresinde gönderildiği, şikâyetçiye verilen cevapların makul
sürede, sistematik ve gerekçeli olduğu bu yönlerden ve kanunilik ilkesi
bakımından idarenin iyi yönetim ilkelerine uygun davrandığı görül-
müştür. Diğer taraftan; Anayasa’nın 40.maddesinde açık bir şekilde
ifade edilen ”karara karşı başvuru yolları ve sürelerinin gösterilmesi”
ilkesine aykırı davranılarak, şikâyetçiye hangi kanun yolları ve merci-
lere başvurulabileceği ve süreleri hakkındaki bilgiye, şikâyetçiye tebliğ
edilen yazısında yer verilmediği anlaşıldığından idarenin bundan böy-
le bu hususa uygun davranması beklenmektedir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 787