Page 151 - yargi-ozel-raporu
P. 151
olmuştur. 107 Fikri sınai haklar mahkemelerinde görülen davaların
niteliği ve miktarları dikkate alındığında;
a) Bu mahkemelerde görev yapan hâkimler meslek içi eğitime
tabi tutulmalıdır.
b) Uyuşmazlıklarda öncelikle tahkim zorunlu hale getirilmelidir.
c) Bu davalarda bilirkişilerin etkinliği dikkate alınarak bilirkişi
seçiminde daha özenli davranılmalı, uygulamada bilindiği üzere,
kaleme ve yazı işleri müdürlerine bırakılmamalıdır.
d) Türk Patent Enstitüsünün zorunlu taraf olduğu davalarda sul-
he başvurma, dava şartı haline getirilmelidir.
e) Yargılamanın meslekten olan hâkimler marifetiyle yürütülmesi
esas olmakla birlikte adalet sistemimizin artan iş yükünü yönet-
mede zorlandığı dikkate alındığında Türkiye’de de özellikle fikri
ve sınai ihtisas ile ticaret mahkemelerinde meslekten olmayan hâ-
108
kimlere görev verilmesi, önerisinin iyice araştırılıp uygulanabi-
lirliği, sürdürülebilirliği mümkün ise bunun değerlendirilmesi,
yüksek iş yükünün azaltılması açısından önemlidir.
3.4. Çekişmesiz Yargı İşlerinin Yeniden Düzenlenmesi
(243) Bu kapsamda;
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
a) Çekişmesiz yargı işleri ile ilgili yeniden düzenlenme yapılarak;
uygulamada bir kısım davaların çekişmesiz yargı alanına girip gir-
mediği hususunda ortaya çıkan görüş ayrılıklarına son verilmesi
ve çekişmesiz yargı alanının sınırlarının net bir şekilde çizilme-
si gerekmektedir. Bu doğrultuda; sulh hukuk mahkemelerinin,
tüm çekişmesiz yargı işlerinde genel görevli yargı yeri olduğunun
vurgulanması onların bu konuya ilişkin olarak verdiği kararların
itiraz üzerine kesin olarak asliye hukuk mahkemelerince incele-
107 http://www.adlisicil.adalet.gov.tr/istatistik_2014/180.pdf (Erişim Tarihi:
23/05 /2016)
108 Adalet Bakanlığı 2015 Yargı Reformu Stratejisi, sf. 53.
124