Page 177 - yargi-ozel-raporu
P. 177
sahip hâkim ve savcıların yüksek mahkemede görev alması yö-
nünden uygun olacaktır.
5.3. Yargıtay’da Yapılan Seçimler
(297) Yargıtay Kanunu, Daire Başkanlıkları, Yargıtay Başkanlığı,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı gibi kurum içindeki önemli gö-
revlere gelmede seçim yöntemini esas almaktadır. Yargıtay Kanunu-
nun 31 ve devamı maddelerinde Yargıtay’da yapılacak seçim usulleri
düzenlenmiştir. Kanunda belirtilen bu seçim usullerine göre zaman
zaman seçimler yargısal faaliyetleri etkileyecek şekilde uzun sürmek-
te, işlerin aksamasına sebebiyet vermektedir. Bu nedenle, Yargıtay
içindeki seçimlerin kısa sürede sonuç alınabilecek şekilde daha basit
usulde gerçekleşmesi için yasal düzenleme yapılması gerekmektedir.
5.4. Yargıtay’ın Çalışma Düzeni
(298) Yargıtay Kanununun 40 ıncı maddesinde, Yargıtay daireleri-
nin, biri başkan dört üyenin katılımıyla toplanıp, gizli müzakere so-
nucunda çoğunlukla karar vereceği öngörülmüş; 26 ncı maddede ise
tetkik hâkimleri kurul ve daire başkanlarının kendilerine verecekleri
dosya ve evrakı, süresinde inceleyerek bir rapor düzenleyeceği, ka-
rarlara ve yapılacak işlere ilişkin düşüncelerini rapora yazıp kurullara
açıklamakla yetinecekleri şeklinde açıklanmıştır. Yargıtay’da tetkik
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
hâkimlerine dağıtılan dosyalar tetkik hâkimi tarafından incelendik-
ten sonra düzenlenen rapor bir başkan ve üyelerden oluşan heyete
sunulur. Ancak uygulamada iş yoğunluğu veya başka sebeplerle iki
veya üç kişilik heyetler oluşturulmakta, dosyalar kanunda belirtildiği
şekilde beş kişilik heyet tarafından görüşülmeden, bir veya iki üye
tarafından verilen karar diğer üyelerce imzalanarak heyetin sağlan-
dığı hukuk çevrelerinde konuşulduğu bilinen bir algı olarak kabul
edilmektedir. Bu şekilde yapılan dosya incelemesi açıkça yasaya ay-
kırı olduğu gibi hukuka da aykırıdır. Yasada belirtilen şekilde yeterli
katılım sağlanmadan, yeterince müzakere edilmeden verilen kararlar
nedeniyle adil yargılanma hakkının ihlal edildiği, hukuka ve yargıya
olan güvenin sarsılmasına neden olabileceği kuşkusuzdur. Yargıtay’ın
asli görevi olan temyiz edilen dosyaların kanunda belirtildiği şekilde
müzakere edilerek dosyanın taraflarında kuşkuya yer bırakmayacak
şekilde incelendiği ve adil karar verildiği inancının oluşması için bu
150