Page 177 - yargi-ozel-raporu
P. 177

sahip hâkim ve savcıların yüksek mahkemede görev alması yö-
                      nünden uygun olacaktır.
                      5.3.  Yargıtay’da Yapılan Seçimler

                      (297)  Yargıtay Kanunu, Daire Başkanlıkları,  Yargıtay Başkanlığı,
                      Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı gibi kurum içindeki önemli gö-
                      revlere gelmede seçim yöntemini esas almaktadır. Yargıtay Kanunu-
                      nun 31 ve devamı maddelerinde Yargıtay’da yapılacak seçim usulleri
                      düzenlenmiştir. Kanunda belirtilen bu seçim usullerine göre zaman
                      zaman seçimler yargısal faaliyetleri etkileyecek şekilde uzun sürmek-
                      te, işlerin aksamasına sebebiyet vermektedir. Bu nedenle, Yargıtay
                      içindeki seçimlerin kısa sürede sonuç alınabilecek şekilde daha basit
                      usulde gerçekleşmesi için yasal düzenleme yapılması gerekmektedir.

                      5.4. Yargıtay’ın Çalışma Düzeni

                      (298) Yargıtay Kanununun 40 ıncı maddesinde, Yargıtay daireleri-
                      nin, biri başkan dört üyenin katılımıyla toplanıp, gizli müzakere so-
                      nucunda çoğunlukla karar vereceği öngörülmüş; 26 ncı maddede ise
                      tetkik hâkimleri kurul ve daire başkanlarının kendilerine verecekleri
                      dosya ve evrakı, süresinde inceleyerek bir rapor düzenleyeceği, ka-
                      rarlara ve yapılacak işlere ilişkin düşüncelerini rapora yazıp kurullara
                      açıklamakla yetinecekleri şeklinde açıklanmıştır. Yargıtay’da tetkik
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      hâkimlerine dağıtılan dosyalar tetkik hâkimi tarafından incelendik-
                      ten sonra düzenlenen rapor bir başkan ve üyelerden oluşan heyete
                      sunulur. Ancak uygulamada iş yoğunluğu veya başka sebeplerle iki
                      veya üç kişilik heyetler oluşturulmakta, dosyalar kanunda belirtildiği
                      şekilde beş kişilik heyet tarafından görüşülmeden, bir veya iki üye
                      tarafından verilen karar diğer üyelerce imzalanarak heyetin sağlan-
                      dığı hukuk çevrelerinde konuşulduğu bilinen bir algı olarak kabul
                      edilmektedir. Bu şekilde yapılan dosya incelemesi açıkça yasaya ay-
                      kırı olduğu gibi hukuka da aykırıdır. Yasada belirtilen şekilde yeterli
                      katılım sağlanmadan, yeterince müzakere edilmeden verilen kararlar
                      nedeniyle adil yargılanma hakkının ihlal edildiği, hukuka ve yargıya
                      olan güvenin sarsılmasına neden olabileceği kuşkusuzdur. Yargıtay’ın
                      asli görevi olan temyiz edilen dosyaların kanunda belirtildiği şekilde
                      müzakere edilerek dosyanın taraflarında kuşkuya yer bırakmayacak
                      şekilde incelendiği ve adil karar verildiği inancının oluşması için bu



                      150
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182