Page 180 - yargi-ozel-raporu
P. 180

ertelemesi itibariyle tam bir kanun yoludur. Oysa istinaf, yukarıda
                   belirtildiği gibi hukuki denetim yanında yerindelik denetimi yapan
                   bir kanun yoludur. Anayasanın 6 ncı maddesine göre: ”Hiçbir kim-
                   se veya organ, kaynağını Anayasadan almayan bir Devlet yetkisini
                   kullanamaz”. Yine Anayasanın 142 nci maddesine göre de: “Mah-
                   kemelerin kuruluşu, görev ve yetkileri, işleyişi kanunla düzenlenir”.
                   Nitekim bu husus, 6100 sayılı HMK’nun 1 inci maddesinde: “Mah-
                   kemelerin görevi, ancak kanunla düzenlenir. Göreve ilişkin kurallar   Bölüm 3   Yargıtay
                   kamu düzenindendir.” şeklinde düzenlenmiştir. Aynı ilkeye Yargı-
                   tay’ın “Mahkemelerin görevi kamu düzeni ile ilgilidir; kıyas veya yo-
                   rum yolu ile genişletilemez” şeklindeki kararında (YİBK.1977/4-4)
                   da yer verilmiştir.

                   (303)  Bu  bakımdan  mahkemelerin  görev  ve  yetkilerinin  kıyas  ve
                   yorum yoluyla genişletilmesinin olanaklı olmadığı sonucuna varıl-
                   mıştır.  Bu bağlamda temyiz kanun yolunun amacı, kanunların ülke
                   sınırları içinde yer alan bütün mahkemelerde aynı anlayışla (yekne-
                   sak) uygulanmasını sağlamak olup, söz konusu geçici 3 üncü mad-
                   denin birinci fıkrası yollamasıyla, ilk derece mahkemelerinin karar-
                   ları HMK’nın temyize ilişkin maddelerinde belirtilen esas ve usuller
                   çerçevesinde incelenecek ve sonucunda sadece; onama, bozma veya
                   düzelterek onama şeklinde karar verilebilecek, diğer bir ifadeyle bu
                   tür kararlara karşı istinaf yolunun açılmasını öngören düzenlemelere
                   ilişkin gerekçelerde belirtildiği gibi maddi ve hukuki yanlışlıkların
                   herhangi bir hak kaybına neden olmadan, süratle düzeltilmesi şek-
                   linde sonuca etkili bir karar verilemeyecektir. Çünkü Yargıtay, mev-
                   cut hükümler çerçevesinde bölge adliye mahkemeleri gibi hukukilik
                   denetimi yanında yerindelik denetimi yaparak ilk derece mahkeme-
                   sinin kararını kaldırıp yeniden bir karar veremeyecektir. 135

                   (304) Temyiz yolu esas anlamda, taraflara adalet dağıtmak için de-
                   ğil; adalet dağıtan ilk derece mahkemelerinde hukukun bir örnek
                   yorumunu gerçekleştirmek için öngörülmüştür. Hukuki güvenlik
                                                                       136
                   ve istikrar, güveni sağlama ve dolayısıyla kamu yararı içindir.  “Al-

                   135 Yargıtay İçtihatları Birleştirme Hukuk Genel Kurulunun 21/02/2014 tarihli ve
                       2013/1 E., 2014/1 K. sayılı kararı.
                   136 SELÇUK, Sami, Temyiz Denetiminin Sınırları ve Bu Sınırlara Uymamanın
                       Kaçınılamaz  Sancılı Sonuçları/Açmazları/Tehlikeleri,  http://edergi.marmara.



                                                                         153
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185