Page 181 - yargi-ozel-raporu
P. 181

manya, Fransa, İtalya, İspanya, İsviçre gibi birçok Kara Avrupası ve
                      bunlardan esinlenen Latin Amerika ve birçok Afrika ülkeleriyle Tür-
                      kiye’de yargısal hiyerarşinin başında ‘bozma mahkemesi’ anlamında
                      bir denetim organı vardır. Türkçede buna anlam açısından yetersiz
                      ve fakat yerleşmiş bir terimle Yargıtay denmektedir. Yargıtaylarda
                      (bozma mahkemelerinde), ilk mahkemedeki gibi duruşma (öğren-
                      me yargılaması) yapılmadığı, kanıtlarla yüz yüze gelinmediği için
                      denetim organı, ilk mahkemenin yerine geçerek kanıt değerlen-
                      dirmesi yapamaz. Yargıtay, hükmü bozmakla yetinmek ve yeniden
                      duruşma yaparak yollama yargılamasıyla esası çözmek üzere dava
                      dosyasını olay (ilk ya da varsa istinaf ) mahkemesine, bir başka deyiş-
                      le duruşma yapan karar yargıçlarına göndermek zorundadır.” (HYY,
                      m. 373; CYY, m. 304)”  137

                      (305) Yargıtay ve diğer üst mahkemelerin görevi kanunların yorum-
                      lanması ile hukuki meselelerde uygulama birliğinin ve hukukun ge-
                      lişmesini sağlamaktır. Yargıtay tarafından ilk derece mahkemeleri-
                      ne yol gösterecek şekilde, hukuki uyuşmazlığın nitelendirilmesinin
                      yapılması, kanun maddelerinin yorumlanması ve dosyanın değer-
                      lendirilmesi yapılarak (örneğin; beraat veya cezalandırma yönünde
                      hüküm tesis etmeden) kararı bozmakla yetinilmeli, ilk derece mah-
                      kemelerinin yerine geçerek hâkimin takdir hakkını da engelleyecek
                      şekilde karar verilmemelidir. Ayrıca Yargıtay’ın sadece hukukilik de-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      netimi yapması, teorik hukuka katkısını da artıracaktır. Bu bağlam-
                      da; Yargıtay’ın, akademik yaklaşımla ilişkisini geliştirmek ve teorik
                      hukuka olan etkisini artırmak adına akademisyenlerin belirli süre-
                                                        138
                      lerle Yargıtay’da çalışmasının sağlanması  üzerinde tartışılmalıdır.
                      5.6. Yargıtay Kararlarının Gerekçeli Yazılmaması
                      (306) Anayasanın 141 inci maddesinde, kararların ve hatta karşı gö-
                      rüşlerin gerekçeli yazılması hususu düzenlenmiştir. Kararların gerek-
                      çeli yazılması kamu düzeniyle ilgilidir.





                         edu.tr/maruhad/issue/viewFile/5000001567/5000000609, sf. 326   (Erişim
                         Tarihi: 15/05/2015).
                      137 SELÇUK, age, sf. 323.
                      138 Yargıtay Başkanlığı Stratejik Planı 2015-2019, sf. 43.



                      154
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186