Page 245 - yargi-ozel-raporu
P. 245

2.2. Anayasa Mahkemesi Üyelerinin Atanma Yöntem ve Usulleri

                      (425) Anayasa Mahkemesi’nin oluşumu ve kompozisyonunda ço-
                      ğulcu bir yapı oluşturulmak kanaatimizce isabetli olacaktır. Çoğulcu
                      yaklaşımın aksine, tek bir bakış, düşünce ve ideolojinin hâkim oldu-
                      ğu bir mahkeme, esasen kendi varlık nedeniyle de örtüşmeyecek ve
                      meşruiyet bakımından sorunlara yol açabilecektir. Anayasa Mahke-
                      mesi’nin hukuki yapıyı, toplumsal ve siyasal hayatı etkileyecek karar-
                      lar vereceği göz önüne alındığında, meşruiyet ve ikna edicilik kazan-
                      dırabilmek bakımından, halkın değişik kesimlerinin ve eğilimlerinin
                      mahkeme kompozisyonunda temsili çok önem arz etmektedir.
                      (426) Üyelerin tamamının yahut bir kısmının seçiminin Parlamen-
                      to’ya ait olduğu ülkelerde de seçim; “basit çoğunlukla” veya “salt ço-
                      ğunlukla” yahut “nitelikli çoğunlukla” gerçekleştirilmektedir. Ancak
                      sayısal açıdan bakıldığında nitelikli çoğunluk diğer yöntemlere göre
                      biraz daha baskın konumdadır. Burada temel amaç, mümkün oldu-
                      ğunca anayasa mahkemesinin, aynı düşünce ailesinin tekeli altına
                      girmesini önlemek adına Parlamentoda iktidar partisinin, seçilecek
                      yargıçlar konusunda muhalefetle uzlaşmaya gidebilmesini sağla-
                      maktır.  İtalya, Almanya, Belçika, Portekiz, Macaristan’da üçte iki,
                      İspanya’da beşte üç, Polonya’da salt çoğunluğa yer verilmiştir. Gür-
                      cistan’da Meclis üye tamsayısının beşte üçünü,  Kosova’da 9 üyenin
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      7’sini Meclis 2/3 çoğunluğu ile seçmektedir. Aşağıda bazı Avrupa
                      ülkelerinde Anayasa Mahkemesi üyelerinin belirlenmesi modellerini
                      inceleyen ve sınıflandıran bir tablo sunulmuştur.

























                      218
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250