Page 247 - yargi-ozel-raporu
P. 247

2.3. Kamu Denetçiliği Kurumu ve Anayasa Mahkemesi

                      (427) Karşılaştırmalı hukuka bakıldığında bazı ülkelerde Ombuds-
                      manlık kurumlarına temel hak ve özürlüklerin ihlaline karşı, Ana-
                      yasa Mahkemesine başvurma olanağı tanınmıştır. Örneğin, İspanya
                      Anayasası’nın 161 (1) Maddesinin  (a ) fıkrasına göre, Ombuds-
                      man, kabul edilen kanun veya kanun hükmündeki düzenlemenin
                      anayasaya aykırı olduğunu kanaatindeyse, söz konusu düzenlemeyi
                      Anayasa Mahkemesine götürebilme yetkisine sahiptir. Venedik Ko-
                      misyonu, Ombudsmanlık kurumlarına, Parlamento tarafından
                      kabul edilen kanunların anayasallığı konusunda soyut norm de-
                      netimi başvurusunda bulunma yetkisi tanınmasını destekleyen
                      düşüncesini yakın tarihli (5 Şubat 2016) “Ombudsmanlık Ku-
                      rumlarıyla İlgili Görüşlerini Derleyen Raporunda” da açıkça ifa-
                      de etmiştir.  Aynı şekilde Portekiz, Macaristan, Ermenistan, Ka-
                                186
                      radağ, Azerbaycan’da Ombudsman, kanunları, anayasaya uygunluk
                      yönünden soyut norm denetimi yöntemine göre incelenmek üzere
                      Anayasa Mahkemesine götürme yetkisine sahiptir. Nitekim Avrupa
                      Konseyi Venedik Komisyonu’nun 01/12/2011 tarihli ve CDL(2011)
                      079 sayılı çalışmasında da benzer hususlara değinilmiştir. Buna göre;
                      Ombudsmanın insan hakları ile temel hak-özgürlükleri sadece ko-
                      rumakla değil, bu hakların desteklenmesi ile de görevli olması ge-
                      rekmektedir. Dolayısıyla, kanunda sadece “koruma” değil, “izleme”
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      ve destekleme” kavramlarına da atıfta bulunulması yerinde olacaktır.
                      Bunlardan başka, Ombudsmanın Anayasa Mahkemesine kanunla-
                      rın yorumlanması için başvuru hakkının bulunması, özgürlüklerin-
                      den mahrum bırakılanlarla hiçbir kısıtlamaya maruz bırakılmadan
                      özel görüşmelerde bulunabilmesi ve bütçe özgürlüğünün bulunması
                      da önerilmektedir. 2011 yılında yapılan çalışmada insan haklarının
                      korunmasını teminen  Venedik Komisyonu, Ombudsmana, ka-
                      nunların anayasa uygunluğunun denetlenmesi veya idari işlem
                      ve eylemlerin temel hak ve özgürlükleri kısıtlayıp kısıtlamadığı-
                      na ilişkin Anayasa Mahkemesine başvurma hakkının tanınması


                      186 5 Şubat 2016 tarih ve sayılı 5 Şubat 2016 tarih ve CDL-PI(2016)001 Venedik
                         Komisyonu’nun (Avrupa Hukuk Yoluyla Demokrasi) Ombudsmanlık Kurum-
                         larıyla İlgili Görüşlerini Derleyen Raporu, sf. 29. Anılan rapor için bkz. http://
                         www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-PI(2016)001-e (Erişim
                         Tarihi: 24/02/2016)



                      220
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252