Page 249 - yargi-ozel-raporu
P. 249

adayların seçimi noktasında dikkate değer bir durumdu. 1961 Ana-
                      yasasının değiştirilmeden önceki halinde, yasama organı tarafından
                      seçilecek birer üyenin belirlenmesinde üniversitelerin hukuk, siyasal
                      bilimler ve iktisat dallarındaki öğretim üyelerinin bir araya gelme-
                      siyle oluşturulan bir kurulun, her boş üyelik için üç katı tutarında
                      aday göstermesi usulünün öngörülmüş olması da özgün bir yöntem
                      olarak değerlendirilebilir.

                      (432) Ancak 1971 yılında yapılan değişiklik ile birlikte seçim usu-
                      lünde yer alan nitelikli çoğunluk oranları kaldırılmış ve üniversite-
                      lerin aday göstermesi yaklaşımı terk edilmiştir.  Bunu takip eden
                      yıllarda ise, AYM’nin kararlarının gündemi derinden etkileyecek
                      mahiyete bürünmesi Anayasa koyucunun 1982 Anayasasını şekil-
                      lendirmesinde etken olmuştur.

                      (433) Yürürlükte bulunan 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anaya-
                      sasının hazırlanma sürecinde, millet iradesinin temsil edildiği yasa-
                      ma organına olan güvensizlik hissedilir derecede belirleyici olmuş-
                      tur. Bu yaklaşımdan AYM üyelerinin seçim usulü de nasibini almış
                      ve üyelerin tamamının Cumhurbaşkanı tarafından belirlenmesi
                      yöntemi benimsenmiştir.

                      (434) Bu usul, Mahkeme üyelerinin bağımsızlık ve tarafsızlığını
                      sağlayabileceği sebebiyle savunulabilir görünse de, Mahkemenin ka-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      rarlarının demokratik meşruiyeti açısından sakıncalar içermektedir.
                      Çünkü Cumhurbaşkanı 1982 Anayasasının ilk halinde, TBMM ta-
                      rafından seçilen ve dolaylı olarak millet iradesine dayanan bir ko-
                      numdaydı. Egemenliği temsil edenlerden kurulu yasama organının,
                      AYM üyeliği için aday dahi gösterememesini öngören bu düzenleme
                      oldukça tartışmaya açıktı. Bununla birlikte, 1982 Anayasası üyelerin
                      belirlenmesi konusunda, yüksek yargı organlarının aday gösterme
                      yöntemine vurgu yapmış ve daha dar bir alandan üyelerin belirlen-
                      mesi yaklaşımını benimsemiştir.

                      (435) 2000’li yıllarda  Türkiye’nin birçok kesiminin taleplerinin
                      demokratikleşme yönünde şekillenmesi ve AB’ye tam üyelik konu-
                      sunda yapılması gereken reformlar bağlamında, 1982 Anayasasında
                      geniş boyutlu bir değişiklik öngörülmüştür. Bu kapsamda AYM üye-
                      lerinin belirlenmesi usulü de yoğun bir tartışmaya sebep olmuştur.



                      222
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254