Page 251 - yargi-ozel-raporu
P. 251

tirirken gücünü egemenliğin sahibi olan milletten alarak demokratik
                      meşruiyet konusundaki tereddütleri giderecektir.
                      (439) Mahkeme üyelerinin seçimi konusunda TBMM ve Cumhur-
                      başkanının görevli ve yetkili kılınması gerekliliğine vurgu yapılması,
                      beraberinde bu faaliyetin hangi ölçütler dâhilinde gerçekleştirilece-
                      ğini de gündeme getirmektedir. Bu noktada TBMM’nin üye seçimi
                      aşamasında uyması gereken usul ayrıca irdelenmelidir.

                      (440)  Yürürlükte bulunan Anayasa gereğince, TBMM tarafından
                      Mahkeme üyeliğine ilişkin yapılacak  seçimlerde Sayıştay Genel
                      Kurulunun ve baro başkanlarının göstereceği adaylar arasından
                      öncelikle nitelikli nisapla (2/3), bunun sağlanamaması halinde salt
                      çoğunlukla ve son tahlilde en çok oy alan adayın seçileceği hükme
                      bağlanmıştır. Bu durum yasama organında uzlaşmaya gerek olmak-
                      sızın çoğunluğa sahip olan siyasal eğilimin kendi adayını seçtirme-
                                             187
                      sine zemin hazırlamaktadır.  Bu nedenle yapılacak düzenlemelerle
                      Mahkeme üyeliğine seçim sırasında TBMM üye tam sayısının 2/3
                      veya 3/5 lük çoğunluğunu tek turda sağlayan adayların seçilmiş sayı-
                                                                             188
                      lacağının hükme bağlanması şeklinde görüşler öne sürülmektedir.
                      Ancak yukarıda değinildiği gibi toplumda uzlaşı kültürünün bekle-
                      nen seviyede olmaması nedeniyle nitelikli çoğunluk arandığında bu
                      defa da üye seçememe riski bulunmaktadır. Bu sebeple TBMM’nin
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      mevcut yasaya göre nitelikli çoğunlukla üye seçmesine uygun  başka
                      bir alternatif  bulunmamaktadır.

                      187 ŞİRİN, Tolga, Türkiye’de Anayasa Şikâyeti (Bireysel Başvuru) İnsan Hakları
                         Avrupa Mahkemesi ve Almanya Uygulaması ile Mukayeseli Bir İnceleme, On
                         İki Levha Yayıncılık, 2013, sf. 88.
                      188 Benzer görüşler için bkz. ÖZBUDUN, Ergun, Anayasa Yargısının Yeniden
                         Yapılandırılması, Yargısal Düğüm: Türkiye’de Anayasa Reformuna İlişkin De-
                         ğerlendirme ve Öneriler, TESEV Yayınları, 2010, sf. 15; GÖNENÇ, Levent,
                         Yasaların Anayasaya Uygunluğunun Denetimi ve Anayasa Yargısı, Anayasa Ça-
                         lışma Metinleri-2, TEPAV, sf. 18, 19, 26. http://www.tepav.org.tr/upload/fi-
                         les/1295967249- 5.Yasalarin_Anayasaya_Uygunlugunun_Denetimi_ve_Ana-
                         yasa_Yargisi.pdf (Erişim Tarihi: 27/11/2015). Ayrıca Alman Federal Anayasa
                         Mahkemesi üyelerinin belirlenmesinde de, parlamentonun her iki kanadının
                         2/3 ü gibi yüksek bir oy oranı aranmaktadır. Detaylı bilgi için bkz. GIEGERI-
                         CH, Thomas, Anayasa Mahkemelerinde Üyelerin Atanması ve Üyeliğin Sona
                         Ermesi: Meşruiyet, Kalite, Bağımsızlık ve Tarafsızlık Taleplerinin Uzlaştırılma-
                         sı İçin Benimsenen Usuller, Anayasa Yargısı Dergisi, Sayı: 27, 2010, sf. 129-
                         131.



                      224
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256