Page 251 - yargi-ozel-raporu
P. 251
tirirken gücünü egemenliğin sahibi olan milletten alarak demokratik
meşruiyet konusundaki tereddütleri giderecektir.
(439) Mahkeme üyelerinin seçimi konusunda TBMM ve Cumhur-
başkanının görevli ve yetkili kılınması gerekliliğine vurgu yapılması,
beraberinde bu faaliyetin hangi ölçütler dâhilinde gerçekleştirilece-
ğini de gündeme getirmektedir. Bu noktada TBMM’nin üye seçimi
aşamasında uyması gereken usul ayrıca irdelenmelidir.
(440) Yürürlükte bulunan Anayasa gereğince, TBMM tarafından
Mahkeme üyeliğine ilişkin yapılacak seçimlerde Sayıştay Genel
Kurulunun ve baro başkanlarının göstereceği adaylar arasından
öncelikle nitelikli nisapla (2/3), bunun sağlanamaması halinde salt
çoğunlukla ve son tahlilde en çok oy alan adayın seçileceği hükme
bağlanmıştır. Bu durum yasama organında uzlaşmaya gerek olmak-
sızın çoğunluğa sahip olan siyasal eğilimin kendi adayını seçtirme-
187
sine zemin hazırlamaktadır. Bu nedenle yapılacak düzenlemelerle
Mahkeme üyeliğine seçim sırasında TBMM üye tam sayısının 2/3
veya 3/5 lük çoğunluğunu tek turda sağlayan adayların seçilmiş sayı-
188
lacağının hükme bağlanması şeklinde görüşler öne sürülmektedir.
Ancak yukarıda değinildiği gibi toplumda uzlaşı kültürünün bekle-
nen seviyede olmaması nedeniyle nitelikli çoğunluk arandığında bu
defa da üye seçememe riski bulunmaktadır. Bu sebeple TBMM’nin
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
mevcut yasaya göre nitelikli çoğunlukla üye seçmesine uygun başka
bir alternatif bulunmamaktadır.
187 ŞİRİN, Tolga, Türkiye’de Anayasa Şikâyeti (Bireysel Başvuru) İnsan Hakları
Avrupa Mahkemesi ve Almanya Uygulaması ile Mukayeseli Bir İnceleme, On
İki Levha Yayıncılık, 2013, sf. 88.
188 Benzer görüşler için bkz. ÖZBUDUN, Ergun, Anayasa Yargısının Yeniden
Yapılandırılması, Yargısal Düğüm: Türkiye’de Anayasa Reformuna İlişkin De-
ğerlendirme ve Öneriler, TESEV Yayınları, 2010, sf. 15; GÖNENÇ, Levent,
Yasaların Anayasaya Uygunluğunun Denetimi ve Anayasa Yargısı, Anayasa Ça-
lışma Metinleri-2, TEPAV, sf. 18, 19, 26. http://www.tepav.org.tr/upload/fi-
les/1295967249- 5.Yasalarin_Anayasaya_Uygunlugunun_Denetimi_ve_Ana-
yasa_Yargisi.pdf (Erişim Tarihi: 27/11/2015). Ayrıca Alman Federal Anayasa
Mahkemesi üyelerinin belirlenmesinde de, parlamentonun her iki kanadının
2/3 ü gibi yüksek bir oy oranı aranmaktadır. Detaylı bilgi için bkz. GIEGERI-
CH, Thomas, Anayasa Mahkemelerinde Üyelerin Atanması ve Üyeliğin Sona
Ermesi: Meşruiyet, Kalite, Bağımsızlık ve Tarafsızlık Taleplerinin Uzlaştırılma-
sı İçin Benimsenen Usuller, Anayasa Yargısı Dergisi, Sayı: 27, 2010, sf. 129-
131.
224