Page 295 - yargi-ozel-raporu
P. 295

lunmayan, krala danışmanlık yapan idari bir organ niteliğindeydi.
                      Önüne gelen kanun ve kararname tasarıları konusunda görüş bil-
                      dirmekte, vatandaş talepleri konusunda sadece öneride bulunmak-
                      taydı.  Fransız Danıştay’ının temeli 24/05/1872 tarihli Kanuna
                           249
                      dayanmaktadır. Bu yasayla, idari uyuşmazlıkları nihai olarak çözüm-
                      leme yetkisi Fransız Danıştay’ına verilmiştir. 250
                      (528) Günümüz Fransız Danıştay’ı idari görüş ve danışmanlık hiz-
                      metini  Türkiye’nin aksine sıklıkla kullanmaktadır.  Danıştay’ın
                                                                  251
                      yargısal olmayan bu görevlerine ilişkin tartışma oldukça eskidir.
                      AİHM 1995 yılında verdiği PROCOLA kararında, danışma ve yar-
                      gısal işlevlerin birlikteliğini Sözleşmenin 6 ncı maddesiyle teminat
                      altına almış, adil yargılanma hakkının gerektirdiği tarafsızlık ilke-
                      si açısından ise sakıncalı bulmuştur.  Fransa’da yürütme organına
                                                     252
                      tavsiye vermek üzere, Danıştay’ın 5 tane özel olarak görevlendirilmiş
                      dairesi bulunmaktadır. Fransız Danıştay’ı bir temyiz dosyasını 8-9
                      ayda karara bağlarken, görüş bildirme görevini 1-2 hafta içerisinde
                      ifa etmektedir. Hükümet kanun tasarılarıyla ilgili Danıştay’a başvur-
                      mak zorunda olup bu görüşle bağlı değildir. Ancak hükümet Fransız
                      Danıştay’ının görüşüne uymazsa, Danıştay’ın bunu Anayasa Kon-
                      seyine götürme yetkisi bulunmaktadır. Konsey tasarıyı anayasaya
                      aykırı bulması halinde tasarı yasalaşamaz.  Fransa Danıştay’ı 1989
                                                         253
                      tarihli NİCOLO kararında AB mevzuatına paralel olarak hazırla-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      nan düzenlemeler karşısında, AB hukukunun üstünlüğünü kabul
                      etmiştir. Yani ortaya çıkan bir uyuşmazlıkta hükümetin geç kaldığı
                      anlaşılırsa, davacılar bu hususta kendilerine AB hukukunun uygu-
                      lanmasını talep edebilmektedir.
                                                254
                      (529) Fransız idari yargısında, Türk hukukunda olduğu gibi ida-
                      renin bütün işlemleri hukuka uygunluk karinesinden yararlan-
                      maktadır. Yani dava açılmış olması, idarenin işleminin uygulaması-
                      nı otomatik olarak durdurmaz. Yasada dava açılmasıyla yürütmenin

                      249 PACTEAU, age, sf. 599.
                      250 AKBABA, Ahmet, Fransız İdari Yargı Sistemine Bir Bakış, Ankara Barosu Der-
                         gisi, 2014, S. 2, sf. 450; SAYHAN, age, sf. 67.
                      251 AKBABA, age, sf. 450; PACTEAU, age, sf. 605.
                      252 PACTEAU, age, sf. 607; TAN, Turgut, age, sf. 619.
                      253 AKBABA, age, sf. 451.
                      254 AKBABA, age, sf. 452.



                      268
   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300