Page 298 - yargi-ozel-raporu
P. 298

266
                   şılmaya çalışılmaktadır.  Bunun yanında istinaf kuşkusuz içtihat
                   ve karar birliği sağlamaktadır. Zira istinaf mahkemeleri ile Fransız
                   Danıştay’ının gerçek anlamda iş yükü azalmış ve içtihat mahkemesi
                                   267
                   olmayı başarmıştır.  Tam yargı davalarında verilen kararlara, dü-
                   zenleyici işlemlere karşı açılan yetki aşımı davaları dışında kalan
                   idari davalarda verilen kararlara, şehircilik kanunundan doğan uyuş-
                   mazlıklara ilişkin davalarda verilen kararlara, vergi uyuşmazlıklarına
                   ilişkin davalarda verilen kararlara, kamu görevlilerine ait kanundan
                   doğan uyuşmazlıklara ilişkin davalarda verilen kararlara ve düzenle-
                   yici işlemlerin iptali istemiyle açılan davalarda verilen kararlara karşı
                                                  268
                   istinaf yoluna başvurulabilmektedir.  Dosyanın nispeten daha az
                   önemli olması halinde, istinaf yoluna gidilememektedir. Bu durum-
                   da doğrudan Fransız Danıştay’ına temyiz yolu öngörülmüştür.
                                                                        269
                   (534) Fransa’da genel itibariyle istinaf mahkemeleri Danıştay’ın, ilk
                   derece idare mahkemeleri ise istinaf mahkemelerinin kararlarına uy-
                   maktadır.   İdari yargıda, ilk kez karşılaşılan bir sorun ortaya çıktı-  Bölüm 6   Mukayeseli Hukuk
                           270
                   ğında,  istinaf mahkemesi Danıştay’dan konuya ilişkin görüş talebin-
                   de bulunur. Bu durumdan haberdar olan diğer istinaf mahkemeleri
                   aynı konuya ilişkin ellerinde bulunan dosyaları karara bağlamazlar,
                   Danıştay’ın konuya ilişkin görüşü doğrultusunda karar verirler.
                   Böylece içtihat farklıklarının önüne geçilmesi amaçlamaktadır.
                                                                          271
                   Üç aşamalı Fransız yargı sisteminde kabul edilebilirlik, avukat ile
                   temsil zorunluluğu gibi filtre mekanizmaları bulunmaktadır.  İlk
                                                                       272
                   derece idare mahkemelerinin karşılaştıkları yeni konularda ve seri
                   dava söz konusu olduğunda kendi kararlarını vermeden önce Danış-
                   tay’a başvurma yetkisini kullanabilmeleri içtihat birliğini sağlamaya
                   yönelik önemli bir adımdır.  Bunun yanında daire başkanlarının
                                           273
                   oluşturduğu “İçtihadı Birleştirme Kurulu”, içtihat birliğini sağlamak
                   adına kesin biçimde karar vermektedir.  Aynı mevzuat hükmünün
                                                    274
                   266 KONURALP, age, sf. 29.
                   267 AVCI, age, sf. 189.
                   268 SANCAKDAR, age, sf. 2268-2269.
                   269 AKBABA, age, sf. 445.
                   270 SANCAKDAR, age, sf. 2277.
                   271 AKBABA, age, sf. 448.
                   272 AKBABA, age, sf. 454; SANCAKDAR, age, sf. 2279-2280.
                   273 SANCAKDAR, age, sf. 2281.
                   274 AKBABA, age, sf. 455.



                                                                         271
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303