Page 294 - yargi-ozel-raporu
P. 294

(526) İdari yargının idarenin denetiminde uzman yargı kolu olması
                   ve bu denetimi adli yargıya oranla daha etkili biçimde gerçekleştir-
                   mesi nedeniyle varlığı gereklidir. Temel işlevi ise bireyleri ve toplu-
                                                                          243
                   lukları idarenin hukuka aykırı işlem ve eylemlerinden korumaktır.
                                                     244
                   Hukuk devleti, AYM’nin bir kararında;  hukuku tüm devlet or-
                   ganlarına egemen kılan, Anayasa ve hukukun üstün kuralları ile ken-
                   disini bağlı sayıp, yargı denetimine açık olan devlet olarak tanımlan-
                   mıştır. Yani hukuk devletinin en önemli unsuru idarenin kanuniliği
                   ve yargısal denetime tabi tutulmasıdır. İdarenin gerek toplumsal
                   gerekse kişisel yaşama müdahale biçiminde ortaya çıkabilecek işlev-
                   leri idarenin hukuk kurallarıyla sınırlanması ve bu sınırlara da uyup
                   uymadığının yargı yolu ile denetlenmesi zorunluluğunu beraberinde
                   getirmiştir. 245

                   1.1. Fransa

                   (527) Ülkemize esin kaynağı olan Fransız idare hukukunun temelle-    Bölüm 6   Mukayeseli Hukuk
                   ri kraliyet dönemine kadar uzanmaktadır. Krallığın işlemlerinden et-
                   kilenen bireyin tek başvuru yeri, yine işlemi yapan kralın kendisiydi.
                   Hatta mahkemenin verdiği karar kralın onayına sunulduktan sonra
                                                                          246
                   hüküm ifade etmesi sebebiyle tutuk bir adalet anlayışı hâkimdi.
                   1789 Devriminin ardından, adliye mahkemelerinin idari makamla-
                   rın faaliyetlerine hiçbir şekilde karışamayacaklarını düzenleyen 1790
                   tarihli Kanun, Danıştay’ın kurulması için önemli bir adım olmuş-
                      247
                   tur.  Ancak bu dönemde hala idare mahkemeleri bulunmamakta
                   ve bireyle idare arasındaki işlemler adliye mahkemelerine değil biz-
                                                  248
                   zat kral huzuruna götürülmekteydi.  Napolyon zamanında 1799
                   Anayasasının kabulünden sonra kurulan Fransız Danıştay’ı (Conseil
                   d’ Etat), bu dönemde bir yargı yeri olmayıp, hiçbir bağımsızlığı bu-



                   243 GÜNDAY, Metin, İdari Yargının Görev Alanının Anayasal Dayanakları, Ana-
                       yasa Yargısı Dergisi, 1997, Cilt 14, sf. 347.
                   244 Anayasa Mahkemesinin 27/03/1986 tarihli ve 1985/31 E., 1986/11 K. sayılı
                       kararı
                   245 KOÇAK, age, sf. 404.
                   246 İSBİR,  Begüm,  İdari  Yargıda  İptal  Davasının  Tarihsel  Gelişimi,  İÜHFM,
                       2011, C. 69, S. 1-2, sf. 953.
                   247 PACTEAU, Bernard, Fransız Danıştayı, Çeviren: Prof. Dr. Durmuş TEZ-
                       CAN, AÜSBFD, 1998, C. 52, S. 1, sf. 598.
                   248 İSBİR, age, sf. 953.



                                                                         267
   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299