Page 293 - yargi-ozel-raporu
P. 293

kabulünden itibaren İngiltere’de idare hukuku çeşitli gelişmeler kay-
                      detmiştir. Bu süreçte idare hukukundan doğan uyuşmazlıklar sayıca
                      artmış, mahkemelerin aldıkları kararlar kamu-özel hukuk ayırımı ve
                      idare hukukunun genel ilkeleri konusunda öncülük etmiştir. Bunun
                      yanında İngiltere’de idare hukukunun gelişiminde AB hukukunun
                      da önemli katkısı olmuştur.  Hatta Avrupa’da ortak bir idare huku-
                                             238
                      kunun oluşumundan söz edilmektedir.
                      (524) Avrupa idare hukukunun dikkat çekmesi, “Tek Avrupa Sene-
                      di”ne geçiş ve bütünleşme projesi ile başlamıştır. Uyumlaştırma ön-
                      lemlerinin çoğalmasıyla birlikte, tümüyle ulusal düzenlerin uygulan-
                      masına direnen kamu için Avrupa’nın varlığını görmezden gelmek
                      imkânsız hale gelmiştir.  Avrupa idare hukukunun oluşumunda
                                           239
                      yasama (Konsey ve Avrupa Parlamentosu), yürütme (Komisyon) ve
                      mahkemeler (Adalet Divanı ve İlk derece Mahkemeleri) etkin rol
                      oynamıştır. Ancak belirtmek gerekir ki menfaati ihlal edilenlerin dü-
                      zenleyici işleme, bir genel karara ya da bağlayıcı nitelik taşıyan tav-
                      siye kararına karşı doğrudan dava açma yetkileri bulunmayıp, bun-
                      ların uygulanması için yapılan bireysel işleme karşı dava açabilmesi
                      mümkündür.  Bunun yanında AB Ombudsmanının da Avrupa
                                 240
                      idare hukukunun gelişimine katkısı yadsınamaz.
                                                               241
                      (525) AB Ombudsmanı, vatandaşların AB kurum ve organlarıyla
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      yaşadıkları sorunları yargı süreci veya mahkemelere başvurmadan,
                      para ve zaman harcamadan çözme olanağı sağlayan alternatif bir ku-
                      rumdur. Çok geniş bir araştırma ve soruşturma yetkisiyle donatıl-
                      mış olan ombudsman tarafsız, bağımsız, dürüst, güvenilir, kimseden
                      emir ve telkin almayan çalışma ilkeleri ile gerek Birliğin kurumları-
                      nın daha iyi işlemesine gerekse idare hukukunun gelişimine olumlu
                      katkılar sağlamıştır. 242


                      238 TAN, Turgut, age, sf. 618.
                      239 BİGNAMİ, Francesca, Hukuk ve Güncel Sorunlar Avrupa Birliği İdare Huku-
                         ku, Çeviren: Yrd. Doç. Dr. Saadet Yüksel, İÜHFM, 2007, C. 65, S.2, sf. 368.
                      240 SAYHAN, Şebnem, İdari Yargı Sistemlerinin Karşılaştırmalı Analizi, İÜSBFD,
                         1996, S.15, sf. 74.
                      241 BİGNAMİ, age, sf. 378.
                      242 TURHAN, Gökhan, ÖKTEN, Serkan, Avrupa Birliğinde Ombudsmanlık,
                         Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 19, 2014,
                         sf. 219.



                      266
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298