Page 586 - yargi-ozel-raporu
P. 586

Kurulu” (bu başka bir isim ve yapılanma da olabilir) kurula-
                      bilir. Anayasanın buna engel olmadığını düşünüyoruz. Bu üst
                      kurul,  TBMM  Başkanlığına  veya  Başbakanlığa, ülkemizin
                      yargı politikalarına katkı sunabilir. Diğer yönden,  bölge ad-
                      liye ve idare mahkemelerinde özlük hakları ve müktesebatla-
                      rı korunmak şartıyla kanunla yeteri kadar yüksek mahkeme
                      üyelerinin atamaları yapılarak görevlendirilebilir. Aynı şekil-
                      de bakanlık ve müstakil genel müdürlüklerin 1 inci hukuk
                      müşavirliklerine atanarak bu kişilerin bilgi ve birikimlerin-
                      den yararlanılabilir.
                      c)  Raporumuzun “Yargıtay” başlıklı bölümünde ayrıntılı ifa-
                      de edildiği üzere, yüksek yargıdaki gizli (yasa dışı) yapılan-
                      ma ile mücadelede üyelikte süre ve yaş sınırlaması yönünden
                      mevzuat değişikliği yoluna gidilmesi fayda sağlayacaktır.

                      ç) Malum illegal yapıya dâhil yüksek mahkeme üyelerinin,
                      daire başkanlığı seçimlerini kilitlemesinin önüne geçilebil-
                      mesi için, daire başkanlığı seçiminde, TBMM Başkanlığı için
                      öngörülen seçim sisteminin getirilmesi düşünülebilir. Ayrıca
                      bu illegal yapıya mensup oldukları delilleri ile birlikte ortaya
                      konulan yüksek mahkeme üyelerinin, seçimleri kilitlemesi-
                      nin engellenebilmesi amacıyla, yukarıda değinildiği biçimde
                      Yargıtay Yüksek Disiplin Kurulu tarafından “meslekten çe-
                      kilmeye davet” usulüne işlerlik kazandırılması da bir çözüm
                      önerisi olarak değerlendirilebilir.

                      d) Anayasa değişikliği ile mevcut yüksek mahkemeler (AYM,
                      Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mah-
                      kemesi, Uyuşmazlık Mahkemesi), tek bir çatı örneğin “Tür-
                      kiye Cumhuriyeti  Yüksek Mahkemesi” adı altında ve adli,
                      idari, askeri, mali bölüm ve daireler şeklinde yapılandırılmak   Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
                      suretiyle yüksek yargı görevi oluşturulabilir. Bunun dünya
                      örnekleri incelenerek ülkemize en uygun olanı konunun uz-
                      manlarının çalışmasıyla belirlenebilir.  Yukarıda belirtildiği
                      gibi yüksek mahkeme üyeliklerinde yaş veya görev süresi yö-
                      nünden sınırlama getirilerek yeni bir düzenleme yapılabilir.







                                                                         559
   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591