Page 586 - yargi-ozel-raporu
P. 586
Kurulu” (bu başka bir isim ve yapılanma da olabilir) kurula-
bilir. Anayasanın buna engel olmadığını düşünüyoruz. Bu üst
kurul, TBMM Başkanlığına veya Başbakanlığa, ülkemizin
yargı politikalarına katkı sunabilir. Diğer yönden, bölge ad-
liye ve idare mahkemelerinde özlük hakları ve müktesebatla-
rı korunmak şartıyla kanunla yeteri kadar yüksek mahkeme
üyelerinin atamaları yapılarak görevlendirilebilir. Aynı şekil-
de bakanlık ve müstakil genel müdürlüklerin 1 inci hukuk
müşavirliklerine atanarak bu kişilerin bilgi ve birikimlerin-
den yararlanılabilir.
c) Raporumuzun “Yargıtay” başlıklı bölümünde ayrıntılı ifa-
de edildiği üzere, yüksek yargıdaki gizli (yasa dışı) yapılan-
ma ile mücadelede üyelikte süre ve yaş sınırlaması yönünden
mevzuat değişikliği yoluna gidilmesi fayda sağlayacaktır.
ç) Malum illegal yapıya dâhil yüksek mahkeme üyelerinin,
daire başkanlığı seçimlerini kilitlemesinin önüne geçilebil-
mesi için, daire başkanlığı seçiminde, TBMM Başkanlığı için
öngörülen seçim sisteminin getirilmesi düşünülebilir. Ayrıca
bu illegal yapıya mensup oldukları delilleri ile birlikte ortaya
konulan yüksek mahkeme üyelerinin, seçimleri kilitlemesi-
nin engellenebilmesi amacıyla, yukarıda değinildiği biçimde
Yargıtay Yüksek Disiplin Kurulu tarafından “meslekten çe-
kilmeye davet” usulüne işlerlik kazandırılması da bir çözüm
önerisi olarak değerlendirilebilir.
d) Anayasa değişikliği ile mevcut yüksek mahkemeler (AYM,
Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mah-
kemesi, Uyuşmazlık Mahkemesi), tek bir çatı örneğin “Tür-
kiye Cumhuriyeti Yüksek Mahkemesi” adı altında ve adli,
idari, askeri, mali bölüm ve daireler şeklinde yapılandırılmak Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
suretiyle yüksek yargı görevi oluşturulabilir. Bunun dünya
örnekleri incelenerek ülkemize en uygun olanı konunun uz-
manlarının çalışmasıyla belirlenebilir. Yukarıda belirtildiği
gibi yüksek mahkeme üyeliklerinde yaş veya görev süresi yö-
nünden sınırlama getirilerek yeni bir düzenleme yapılabilir.
559