Page 584 - yargi-ozel-raporu
P. 584
kıdem esas alınmak suretiyle, ilk derece, istinaf ve temyiz aşa-
malarında davaları takip hususunda sistematik bir gruplan-
dırma yapılması,
ç) Avukatlara, mesleklerini icra ederken çalışma ortamların-
da (adliye hizmet binası, sosyal tesis ve otoparkları) gerekli
kolaylıkların sağlanması.
- Yargıda Gizli (Yasa Dışı) Yapılanma Bölümüne İlişkin Sorun-
lar, Tespit ve Çözüm Önerileri
135- Gizli (Yasa Dışı) Yapılanmanın, yargı teşkilatında yol açtığı ana
sorunlar şu şekilde sıralanabilir:
a) Raporumuzun “Yargıda Gizli (Yasa Dışı) Yapılanma” bölü-
münde ayrıntılı olarak ifade edildiği üzere hâkimlerin, savcıların,
hatta bir örgütün emrinde olması (makul şüphenin ötesinde kuv-
vetli olguların ele geçtiğinden hareketle bu tespite ulaşılmıştır),
adaletin dağıtıldığı hukuk mercilerinin bu örgüt mensupların-
ca ele geçirilmesi, hukukun adeta bir silaha ve zulüm vasıtasına
dönüşmesine neden olmakta, bu durum yargının tarafsızlık ve
bağımsızlığını büyük ölçüde zedelemektedir.
b) Özellikle yüksek yargıda üye seçiminde objektif ölçüt olarak
yaş ve süre sınırlamasının olmayışı görev süresinin bir hayli uza-
masına neden olduğundan, bu durum paralel yapıyla olan mü-
cadeleyi zorlaştırmaktadır (örneğin; Yargıtay üyelerinden 306’sı
46-55 yaş aralığında olup bu kişilerin görev süreleri 15-20 yıl
olmaktadır).
c) Yüksek yargıyı dizayn çabası içinde bulunan paralel yapı, özel-
likle Yargıtay daire başkanlığı seçimlerinde de büyük sıkıntılara
neden olmaktadır. Daire başkanlığı seçiminde öngörülen kanuni Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
düzenleme nedeniyle gizli (yasa dışı) yapılanma mensubu üyeler,
kendi mensuplarını veya kendine yakın kişileri seçtirmek gibi çe-
şitli nedenlerle seçimleri kilitleme yoluna gitmektedir.
ç) Malum olduğu üzere bu yapı son derece gizli bir oluşum olup,
bu konuda delillerin net şekilde ortaya konulması oldukça güç-
tür. Özellikle bu illegal yapı mensuplarının son derece planlı ve
557