Page 100 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 100
Genel Müdürlüğünün “veri paylaşımı sisteminden temin olunan kayıtlarda incelemelere
dayanak olabilecek (arsa, arazi ya da mesken kaydı, arsa, arazi ya da mesken metrekareleri,
satış tarihleri, hisse oranları vs) veri kayıtlarına ulaşılamadığı, ifadelerine yer verildiği,
dolayısıyla aradaki uyuşmazlığın Sosyal Güvenlik Kurumunun teknik alt yapısından yahut
uygulamadan doğabilecek başka bir sebepten kaynaklanıp kaynaklanmadığı hususunun
belirlenmesi ve bu doğrultuda sorunun çözümlenmesi gerektiği değerlendirilmiştir.
Bu doğrultuda şikâyet konusuna dostane çözüm üretebilmek amacıyla, T.C. Başombudsmanı
(Kamu Başdenetçisi) Sayın Şeref MALKOÇ’un başkanlığında ve T.C. Ombudsmanı (Kamu
Denetçisi) Yahya AKMAN’ın koordinasyonunda Sigorta Primleri Genel Müdürü ve Tapu ve
Kadastro Genel Müdürü ile diğer yetkililerin katılımıyla sorunun çözümüne yönelik olarak 25 Nisan
2017 Salı günü, saat 10.00’da düzenlenen toplantıda; T.C. Başombudsmanı (Kamu Başdenetçisi)
Sayın Şeref MALKOÇ, şikâyet konusu olaya ilişkin olarak dostane çözüm girişiminden dolayı T.C.
Ombudsmanı (Kamu Denetçisi) Sayın Yahya Akman’a teşekkürlerini belirtmiş, Kurum olarak yüz
yüze görüşerek dostane çözüm yöntemini önemsediğini, dostane çözüm uygulamasını tüm kamuya
ve idare geleneğine yerleştirmeyi amaçladığını, Kurumun amacının vatandaşla devlet arasında
köprü oluşturarak idareyi vatandaşa anlatmak ve işleyişteki noksanlıkları, hataları mahkemelere
gerek duymadan halletmek olduğunu belirterek, toplantının hayırlı ve verimli olması dileklerini
ifade etmiştir.
T. C. Ombudsmanı (Kamu Denetçisi) Sayın Yahya AKMAN ise, şikâyet konusu ile ilgili olarak iyi
yönetişim ilkelerinden ve kamu hizmetinin etkin ve hızlı yürütülmesi, bürokrasinin ve
kırtasiyeciliğin azaltılması amaçlarının gerçekleştirilmesi gereğinden bahisle, şikâyet konusuna
dostane çözüm üretmek amacıyla bu toplantının düzenlendiğini belirterek, toplantıya iştirak
edenlere teşekkürlerini ve toplantının amacına uygun olarak nihayete erişmesi yönünde
temennilerini ifade etmiş ve konuya ilişkin açıklamaları yapmak üzere sözü Tapu ve Kadastro Genel
Müdürü’ne vermiştir.
Tapu ve Kadastro Genel Müdürü Sayın Gökhan KANAL özetle, ilgili Sosyal Güvenlik
Denetmeninin ihtiyaç duyduğu bilgiye ulaşmada TAKBİS sistemini kullanmak yerine yazılı olarak
bilgi ve belge talep etmesinin hukuka aykırı ve yersiz bir uygulama olduğunu, istenilen bilginin
ilgili Protokol hükümleri gerekçe gösterilerek verilmemesi sebebiyle verilen idari para cezalarının
da haksız ve yersiz olduğu düşüncesinde olduklarını ve bu cezaların kaldırılmasını istediklerini,
konunun çözümüne ilişkin teknik çalışmalar yapıldığını belirtmiştir.
Sigorta Primleri Genel Müdürü Sayın Ahmet AÇIKGÖZ ise konuşmasında özetle, 5510 sayılı
Kanunun 100 üncü maddesi gereği her durumda yazılı olarak bilgi ve belge talep edebildiklerini, bu
yönüyle başvuran aleyhine kesilen idari para cezasında hukuka aykırılık bulunmadığını, söz konusu
hükmün amacının vatandaşlara maaş bağlanması gibi ivedilik arz eden bazı hususların
geciktirilmeksizin yerine getirilmesini sağlamak olduğunu, söz konusu işlemde hukuka aykırılık
bulunmamasına rağmen, olaya hakkaniyet yönünden yaklaşıldığında ise, ihtiyaç duyulan bilgilerin
elektronik yolla erişime açıldığını, bu bilgilere erişimde teknik sebeplerle sıkıntı yaşanmakta ise de
iki Kurum arasında iletişimin sağlanarak konunun çözülebileceği, Kurum olarak şikâyet
konusunun yeniden değerlendirilerek kesilen idari para cezalarının da kaldırılabileceğini,
merkez ve taşra teşkilatı arasında iletişimin sağlanıp gerekirse yaşanan aksaklıkları giderme
yönünde talimatlar verilerek konunun çözüme kavuşturulabileceğini, ifade etmiştir.
T. C. Ombudsmanı (Kamu Denetçisi) Sayın Yahya AKMAN ise, Ombudsman sisteminin
öneminden bahisle, bu sistemle amaçlananın vatandaşın sorunlarına ücretsiz olarak hızlı bir biçimde
çözüm getirmek suretiyle vatandaşın hayatını kolaylaştırmak olduğunu, bunu yaparken de idarenin
işlem ve eylemleri dışında kalan ve yargıya götürülmesi mümkün olmayan “tutum ve davranışlar”
89