Page 105 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 105

Demokratik toplumun temel taşı niteliğinde olan, yönetenlerin kamu erkini kullanmaktan doğan
              yetkilerinin,  bireylerin  temel  hak  ve  özgürlüklerinin  korunması  adına  hukuk  kurallarıyla
              sınırlanması  olarak  tanımlanabilen  hukuk  devleti  ilkesi,  idarenin  eylem  ve  işlemlerinin  yargı
              denetimine tabi olmasını gerektirmektedir. Yargı mercilerince gerçekleştirilen idarenin eylem ve
              işlemlerinin denetimi hukuka uygunluk denetimi ile sınırlı kalmaktadır.

              İdari  yargı denetiminin hukuka uygunluk denetimi ile sınırlı olduğu gerçeği karşısında, hukuka
              uygun olmakla birlikte somut olay adaletini sağlamaktan uzak işlem ve  eylemlerin düzeltilmesi
              amaçlandığında,  hakkaniyete  uygunluk  denetiminin  yapılması  gerekmekte  olup  ülkemizde  bu
              istisnai yetki kanunla Kuruma verilmiştir. Böylece Kurum ülkemizde hakkaniyet denetimi yapan
              tek kurum olma özelliğini taşımaktadır.

              Kelime anlamı olarak hakkaniyet, Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük’te, “Hak ve adalete
              uygunluk, doğruluk, nasfet” olarak, bir başka sözlükte ise “hakka riayet etme” olarak tanımlanmakta
              olup çoğu zaman bu tanımlarda geçen karşılıklarla birlikte kullanılmaktadır. Hızla değişen, gelişen
              ve dönüşen modern dünyada, kamu yönetiminin bu hızı takip edemediği ve gerek bireylerin hak ve
              özgürlüklerinin korunması noktasında ve gerekse de hak arama özgürlüğü kapsamında bireylerin
              adalete  erişimleri  konusunda  yetersiz  kalındığı  görülmektedir.  Bunun  yanında,  mevzuatların
              çeşitliliği  ve  çokluğu  kamu  yönetiminde  söz  konusu  mevzuatların  tam  olarak  uygulanmasını
              zorlaştırmakta ve kamu  idarelerinin mevzuatı harfiyen  yerine getirme zorunluluğu da kişiler ve
              kamu  idareleri  arasındaki  uyuşmazlıkları  belirgin  hale  getirebilmektedir.  Bu  noktalarda
              “hakkaniyet”, hızla değişen dünyada bireyin ihtiyaçlarının karşılanması noktasında tamamlayıcı bir
              unsur  olarak  ortaya  çıkmaktadır.  Zira,  hızla  değişen  dünyada,  mevzuatın  da  aynı  hızla
              güncellenmesi gerekirken yasa koyucunun aynı hızla söz konusu değişim doğrultusunda hareket
              etmesini  beklemek  gerçekten  uzak  bir  beklentiden  öteye  geçemeyecektir.  Dolayısıyla,  kamu
              yönetiminde  acil  olarak  hayata  geçirilmesi  gereken  reformlara  ilişkin  eksikliklerin  Kamu
              Denetçiliği  Kurumunca  gerçekleştirilen  hakkaniyet  denetimi  doğrultusunda  giderilebileceği
              tartışılmaz bir gerçek olarak ortaya çıkmaktadır.

              Yazılı  hukuk  kurallarının  katı  biçimde  uygulanmasından  doğabilecek  sakıncaları  gidermeye
              yönelik, bir ilke olarak ve insaf, merhamet ve şefkat hisleriyle yumuşatılmış ve şiddeti hafifletilmiş
              bir adalet olarak hakkaniyetin ombudsmana hukuk ve adaleti birleştirmek için bir şans sağladığı ve
              yine bu doğrultuda yasal olmasına rağmen hakkaniyetle bağdaşmayan işlemler idareye karşı güven
              ve iyi niyet duygularını zedelerken geleneksel kurumların yasal çerçeveyi göz ardı etmelerinin ve
              zorlamalarının kolay olmadığı durumlarda ombudsmanın iki tarafın da tatmin olacağı çözümler
              üretebileceği açıktır.

              Kurum Hakkaniyet denetimi yaparken, şikâyet başvurusu konuda somut olay adaleti ile, idarenin
              işlem ve eyleminin bireye kaldıramayacağı bir yük oluşturup oluşturmadığına dikkat etmektedir.
              Kurum idarenin işlemini hakkaniyet yönünden denetlerken yerindelik denetimi yapmamaya da özen
              göstermektedir.

              Sonuç olarak, Kurumumuz, kanundan aldığı yetki ile idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum
              ve davranışlarını hakkaniyete uygunluk açısından da incelemekte ve gerekli gördüğü hallerde ilgili
              idarelere tavsiye kararları vermektedir. Aşağıda bu kararlardan bazı örnekler sunulmaktadır.







                                                                                                           94
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110