Page 107 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 107
Kılavuzunun 6.3 numaralı paragrafında ise, sınavın yapılacağı hafta içerisinde Çarşamba
günü saat 17.00’ye kadar, durumunu gösterir bir raporu dilekçe ekinde ÖSYM’ye sunma
zorunluluğuna yer verildiği görülmüştür. Başvuran ile yapılan görüşmelerde, adayın ÖSYM’ye
herhangi bir rapor ve dilekçe sunmadığı bilgisine ulaşılmıştır.
Bu doğrultuda, somut olayın oluş tarihi, başvuranın içinde bulunduğu sıkıntılı durum ve detaylı
Kılavuz kuralları birlikte incelendiğinde; başvuranın engel durumu olanlar için getirilen
zorunlulukları incelemek, anlamak, kendisinden bekleneni gerçekleştirmek ve sağlık durumunu
gösterir raporu İdareye iletmek için yeterli zamanının olmadığı, ayrıca, sınav baskısı altında olan ve
kazaya dair psikolojik travmanın etkilerini hala hissettiği bir dönemde, kişiden böyle bir
sorumluluğu fark edip yerine getirmesinin beklenemeyeceği aşikâr olduğu ayrıca; başvuranın sağlık
sorunu nedeniyle koltuk değneğini kullanmak zorunda olduğunu ve mevzuatla yasak objeler
arasında sayılan kolye, küpe, saat, vb. gibi keyfi kullanıma haiz bir obje olmadığı,
Kılavuzda yasak obje kapsamına alınmış olan koltuk değneğinin yasak obje olduğunun güvenlik ve
sınav görevlilerince de bilinmesi, böylesi gözle görülür bir objenin en başta, sınav binasına alım
esnasında fark edilerek kontrolün yapılması ve başvuranın binaya alınmaması, en azından sınav
görevlisinin başvuranı uyarmasının İdarenin sorumluluğunda olduğu hususları göz ardı edilmemesi
gerektiği,
“Sınavın geçersiz sayılması” yaptırımının, sınav binasına yasak obje ile girmek ve sınav esnasında
bu objeyi yanında bulundurmak eyleminin karşılığı olarak uygulandığı İdare tarafından
belirtilmekteyse de, İdarece getirilen yasakların sınav güvenliğini sağlamaya yönelik olduğu göz
önüne alındığında, koltuk değneği ile sınava girilmesi halinde sınav güvenliğinin riske atıldığına
dair bir tespit yapılmadan böyle bir müeyyidenin uygulanmasının, anılan kural ihlali karşısında
ölçüsüz bir yaptırım olduğu değerlendirilmiştir.
Yukarıdaki açıklamalar ışığında, ÖSYM’nin kanunla verilen görev ve yetkilerini kullanarak Kanuna
uygun ikincil mevzuat ve Kılavuz vb. çerçevesinde işlem yaptığı; ancak bu süreç içinde İdarenin de
kendisinden beklenen sorumluluğu yerine getiremediği, kural ihlalinin görevlilerce engellenemediği
ve bunun sonucunda uygulanan yaptırımın ölçüsüz olduğu değerlendirilerek somut olay adaleti
olarak da tanımlanabilecek hakkaniyet gereğince başvuranın sınavının geçersiz sayılmaması
gerektiği, bu itibarla İdarece gerçekleştirilen sınavın geçersiz sayılması işleminin hukuka ve
hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve kanaatine varılarak, başvuranın sınavının geçersiz sayılması
işleminin iptal edilerek başvuranın mağduriyetinin en kısa sürede giderilmesi konusunda Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına, karar verilmiştir.
Başvuranın Girmiş Olduğu Sınavın Yapıldığı Tarihten Sonraki Bir
Tarihte Yapılan Mevzuat Değişikliğinin Başvuranın Girdiği Sınava
Tatbikinin Hukuka ve Hakkaniyete Aykırı Olduğu Yönünde Tavsiye
Kararı Verildi
Başvuran; 03/12/2016 tarihinde ÖSYM tarafından gerçekleştirilen İş Sağlığı ve Güvenliği
Uzmanlığı sınavına girdiğini, sınavın B sınıfı uzmanlık soru kitapçığında yer alan 2 nci sorunun
iptal edildiğini, 09/12/2016 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 6764 sayılı kanunun 69 uncu
maddesi ile 6114 sayılı ÖSYM Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 7 nci
maddesine eklenen “Sınavlardan sonra Başkanlık veya yargı mercileri tarafından iptaline karar
verilen sorular değerlendirme dışı bırakılarak geçerli soruların puan değerinin yeniden saptanması
suretiyle puanlama yapılır” hükmü gereğince iptal edilen sorunun değerlendirme kapsamı dışında
96