Page 126 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 126
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde başvurucunun … yürüttüğü görevlerin
rutinden farklı olduğu ve yüksek hizmetinin bulunduğu dosya kapsamında tespit edilemediğinden
dolayı idarenin takdir yetkisini bir kişi lehine kullanması yönünde zorlanamayacağından,
başvurucunun Zirvesinde yapmış olduğu görev sebebiyle taltifle ödüllendirilen personel listesine
dahil edilmesi konusunda talebinin reddine, şikâyet başvurucusunun emniyet örgütü mensuplarının
para mükâfatı ile ödüllendirilmesinde hizmet sınıfları arasında uygulanan ayrımcılığın giderilerek
kurum içerisinde görev yapan diğer hizmet sınıflarında aidiyet duygularının oluşturulması, personel
arasında çalışma barışının artırılması talebine ilişkin; emniyet teşkilatı mensuplarının para mükâfatı
ile ödüllendirilmesinde objektif kriterlere ilişkin usul ve esasların belirlenmesine yönelik ikincil
düzenlemenin yapılması hususunda Emniyet Genel Müdürlüğü’ne Tavsiyede Bulunulmasına,
karar verilmiştir.
Tavsiye kararı üzerine, ilgili idarece cevabi yazısında, ödüllendirme işlemlerinde hizmet sınıfları
arasında ayrım yapılmaması hususunun 21/04/2017 tarihli emir yazı ile merkez ve taşra teşkilatına
duyurulduğu ifade edilmiştir.
Akondroplazili Bireyleri Tıbbi Bakış Açısının Yanı Sıra Sosyal Bakış
Açısı ile De Değerlendirerek Engelli Olarak Haklara Sahip Olmalarını
Sağlayacak Şekilde “Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere
Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmeliği’’nde Gerekli
Değişikliğin Bir An Önce Yapılması Hususunda Tavsiye Kararı Verildi
Başvuranlar; doğduklarından beri akondroplazili olduklarını, akondroplazi nedeniyle günlük
hayatta birçok engelle karşılaştıklarını, ancak akondroplazinin engel cetvelinden çıkartılması
nedeniyle vergi indirimi, emeklilik ve engellilere sağlanan diğer haklardan yararlanamadıklarını ve
mağdur olduklarını ifade ederek, akondroplazinin “Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere
Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmeliğin” ekinde yer alan “Özür Oran
Cetveli”nde %40 engel oranı ile yer almasını talep etmişlerdir.
Kurumumuzca yürütülen inceleme ve araştırma sonucunda, mevcut mevzuatın engelli bireyleri tıbbi
bakış üzerinden değerlendirmesinin bir eksiklik olduğu, zira gerek BM Engellilerin Haklarına
İlişkin Sözleşmede, gerekse 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun’da engelliliğin sadece fiziksel,
zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplarından oluşmadığı, ayrıca kişilerin
topluma diğer bireyler ile birlikte eşit koşullarda tam ve etkin katılımını engelleyen tutumlar ve
çevre koşullarının etkileşiminden kaynaklandığı hususunun kabul edildiği, akondroplazinin de bu
çerçevede değerlendirilmesi gerektiği, akondroplazili bireylerin akondroplaziye bağlı olarak
yaşadıkları sağlık sıkıntılarının yanısıra toplum tarafından da engelli olarak algılandıkları,
akondroplazililerin engellilerin yarıştıkları paralimpik yarışlarda yarışmalarının bunun bir örneğin
olduğu, ancak mevcut mevzuat çerçevesinde engelli cetvelinde yer almamalarından ötürü %40
engelli raporu alamadıkları ve dolayısıyla engellilere tanınan haklardan faydalanamadıkları, bunun
ilgili idarelerce de bir eksiklik olduğunun fark edilerek yeni mevzuat çalışması yapıldığı, bu çalışma
ile yerleştirilmeye çalışılan sistemde, engellilik meselesinin tıbbi değil sosyal bakış açısı ile
değerlendirilmekte olduğu, bu bilginin TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu’nun 2013
tarihli “Engelli Hakları İnceleme Raporu”nda yer aldığı, Kurumumuzca konuyla ilgili 2014 yılından
itibaren yapılan yazışmalarda da “yönetmelik çalışmalarının devam ettiği” bilgisinin verildiği,
idarelerce de eksikliği tespit edildiği 2013 yılında belirtilmiş olan mevzuatın yılından bugüne kadar
115