Page 345 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 345

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               edilmiştir. Ancak çeşitli bilgi edinme yöntemlerinin olması yanında önemli olan
               söz konusu iletişim kanallarının açık olmasıdır. Şikâyete konu husus açısından
               baktığımızda, şikâyetçinin bilgi almak maksatlı yaptığı aramalara cevap verilmediği,
               söz konusu hususun hem şikâyetçiye 22/07/2016 tarihinde verilen cevabi yazıda
               hem Kurumumuzun bilgi ve belge isteme yazısına istinaden gönderilen 17/01/2017
               tarihli cevabi yazıda ifade edildiği, gerekçe olarak telefonla iletişimin iş ve zaman
               kaybına neden olduğunun belirtildiği, ancak yazıda gerekçeyi destekleyici mahiyette
               argümanlara yer verilmediği tespit edilmiştir. Dolayısıyla telefonla iletişimin ikinci
               plana atıldığı, diğer işlerden fırsat buldukça telefonlara cevap verilmesi şeklindeki
               uygulamaların vatandaş ve sağlık personeli açısından mağduriyetlere neden
               olabileceği değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, bilgi almak amaçlı yapılan aramaların
               cevaplandırılmamasının hakkaniyete ve iyi yönetim ilkelerine aykırı olduğu sonuç ve
               kanaatine varılarak, telefon aramalarına cevap verilmesi hususunda gerekli tedbirlerin
                                                                                       169
               alınması yönünde Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna Tavsiyede Bulunulmasına
               karar verilmiştir.
               6.17.3.2 SGK’ nın Geri Ödemesi Kapsamında Olmayan Malzemeler, Cihazlar ve
               Aparatlar

               Başvuran,  10/05/2017 tarihli başvurusunda özetle, 19 yıl önce kendisine Tip-I Diyabet
               teşhisi konulduğunu, ülkemizde yaklaşık 100.000 Tip-I diyabet hastası olduğunu,
               diyabetli bir bireyin sağlığını koruması için günde en az 8 defa şeker değerlerini
               kontrol etmesi ve insülin kullanması gerektiğini, şeker değerleri regüle edilemeyen
               kişilerin insülin pompası kullanmak zorunda olduklarını; bu sayının ülkemizde
               yaklaşık 7000 kişi olduğunu; şeker değerleri regüle edilemeyen kişiler ve küçük
               çocuklar için bu teknolojinin vazgeçilemez olduğunu, ülkemizde insülin pompası,
               aparatları ve sensörlerinin tam olarak SGK’nın geri ödeme kapsamında olmadığını,
               kan  şekeri  ölçüm  striplerine  3  aydan  3 aya  250-300 TL  gibi  bir  rakam  ödemek
               zorunda olduklarını; insülin pompasına da aylık 250 TL kadar bir ödeme yaptığını;
               gelişmiş ülkelerde diyabetlilerin haklarının daha iyi korunduğunu; şeker ölçüm cihaz
               ve aparatlarına fark ödemediklerini iddia ve ifade etmekle Kurumumuzdan, Tip-I
               diyabetlilerin şeker ölçüm striplerine, insülin pompasına, aparatlarına ve sürekli
               ölçüm yapan sensörlere fark ödemeksizin ulaşabilmeleri için gereğinin yapılmasını
               talep etmiştir.
               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, finansmanı sağlanan
               sağlık hizmetlerinin Kurumca ödenecek bedelleri ve tıbbi malzemelerin teminine
               ilişkin kıstaslar belirlenirken diyabete bağlı komplikasyonların da göz önünde
               bulundurularak, diyabet tedavisinde başarıya ulaştığı kanıta ve bilimsel verilere dayalı
               olarak tespit edilen (sürekli/anlık glikoz izlemi yapan sistemler vb.) yeni geliştirilen

               169 2016/3075 şikâyet numaralı başvuru için verilen 02/05/2017 tarihli Tavsiye Kararı

                                                                            2017 YILLIK RAPOR  345
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350