Page 500 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 500
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
alınan tapu kayıtlarına göre tahakkuk makbuzu-ihbarname gönderildiği, gönderilen
ihbarnamedeki hizmet yılı geçmiş yıllara ait olarak gözüküyor olsa da yapılan hizmetin
bir program dahilinde yapılmış olması nedeniyle ve olayda işin bitirildiği tarihte
malik bir başkası da olsa gayrimenkulün son sahiplerinin bu yoldan yararlanmaya
halen devam ettiği, bu nedenle asfalt katılım payı tarh ve tahakkukunda herhangi bir
usulsüzlük veya yasal olmayan işlem bulunmadığı ifade edilmiştir.
2464 sayılı Kanun ile harcamalara katılma payı tahakkukunun, işler hangi ihale
usulü ile yapılmış olursa olsun, hizmetin tamamlanarak halkın istifadesine sunulmuş
olmasından sonra yapılacağı 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun Harcamalara
Katılma Payları İle İlgili Hükümlerinin Uygulanmasına İlişkin Yönetmelikte ise, işin
(asfalt çalışması) bitirilerek hizmete açılmış olmasının geçici kabulün yapılması ile
belirlendiğinin öngörülmüş olması sebebiyle, tahakkuk işleminin yapılan çalışmanın
tamamlanıp halkın istifadesine sunulmasından sonra, yapılan çalışmanın sunulma
tarihindeki gayrimenkul sahipleri adına yapılması gerektiğine kuşku bulunmamakla
birlikte hukuk devletinin hukuk güvenliği ilkesi belirliliği de gerektirmekte olup
belirlilik ilkesi, yükümlülüğün hem kişiler hem de idare yönünden belli ve kesin
olmasını, yasa kuralının, ilgili kişilerin mevcut şartlar altında belirli bir işlemin ne tür
sonuçlar doğurabileceğini makul bir düzeyde öngörmelerini mümkün kılacak şekilde
düzenlenmesini gerekli kılmaktadır. Dolayısıyla, hizmetin sunulduğu tarihte tapuda
malik gözüken kişi yerine taşınmazı daha sonra devralan kişi adına tahakkuk işlemi
yapılmasının hukuk güvenliği ilkesine de aykırı olacağı düşünülmektedir.
Süresinde Ödenmeyen Kişi Alacaklarının Hukuka Uygun Yasal Faiziyle Ödenmesi
Adına Mevzuat Değişikliğine Gidilmesi Hususunda Tavsiye Kararı Verildi
2017/1630 no’lu başvuruda, başvuran, 27/07/2009 tarihinde Milli Eğitim
Bakanlığında rehber öğretmen olarak 1/4 derecede çalışırken 2/3 dereceden emekli
olduğunu, sonradan bu durumun düzeltildiğini, 2300 göstergeden maaş ve ikramiye
ödendiğini, sonradan göstergenin 3000 olması için İstanbul Emekli Sandığı Bölge
Müdürlüğüne başvuru yapılması üzerine düzeltildiğini, talebi üzerine İdarenin geriye
yönelik sadece 5 yıl maaş ve ikramiye farkının ödeme yapabileceğini, ancak önceki
yıllara ait maaş ve ikramiye farkının yasal faizi ile birlikte ödenmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, faizin ekonomik açıdan
bireyin elinde bulunan parasının bir fırsat maliyeti bir diğer ifadeyle paranın fiyatı
olduğu da göz önüne alındığında, kişinin elindeki parayı başka birine ödünç vermesi
ya da tarafına ödenmesi gereken tutardan yoksun kalmasının yoksun kalındığı
dönemde o para üzerinden elde edilecek kazançtan mahrum olmasına sebep olduğu;
sigortalılar tarafından aylık ve ikramiye farkları için yasal faiz uygulanmasının hukukun
bir gereği olduğu gibi, hakkaniyetin de gereği olduğu, İdarenin hatası sebebiyle ek
500 2017 YILLIK RAPOR