Page 502 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 502

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               3000)  ek  gösterge  farkından  kaynaklanan  1.207,88  TL  ikramiye  farkı  ilgili  adına
               tahakkuk ettirilmiştir.” açıklamasında bulunulmuş, tavsiye kararımızın başvuru sahibine
               ek gösterge değişikliğinden kaynaklanan geçmişe yönelik ikramiye farkının ödenmesi
               şeklindeki birinci unsurunun İdarece yerine getirildiği, ancak eksik ve/veya geç ödenen
               aylık ile ikramiye farklarına ilişkin faizin ödenmesi hususunun gerek yürürlükteki
               5510 sayılı Kanun, gerekse maddelerinin bir bölümü yürürlükten kaldırılan 5434 sayılı
               Kanunda, ilgililere süresi içinde ödenmeyen veya süresinde talep edilmemesi nedeniyle
               sonradan  yapılan  ödemeler  için  ayrıca  faiz  ödeneceğinin  düzenlenmemiş  olması
               nedeniyle, ilgiliye yasal faiz ödenmesinin kanunen mümkün olmadığı ifade edilmiştir.
               Başvuruya Konu İhale Sürecine İlişkin Tüm Aşamaların Kamu İhale Usulü Açısından
               İncelenerek Gerekli İşlemlerin Yapılması ve Yapılacak İnceleme Neticesinde Başvuran
               Tarafından Görülen ve İdare Tarafından Faydalanıldığı Tespit Edilen İşlerin Karşılığının
               Vekâletsiz İş Görme Hükümleri Çerçevesinde Ödenmesi Hususunda Tavsiye Kararı
               Verildi


               2017/3071 no’lu başvuruda başvuran, Elazığ’da serbest mimar olarak çalıştığını, İl
               Müftülüğünce semt kütüphaneleri projelendirme işi için görevlendirildiğini, sene
               sonunda  teslim  ettiği  projeler  sonucunda  emeğinin  karşılığının  ödenek  olmadığı
               gerekçesiyle ödenmediğini, yaptığı işin kendisini maddi ve manevi zarara uğrattığını
               belirterek mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.

               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuru ekinde yer
               alan tarihsiz ‘yaklaşık maliyet icmali’nde idari ve mali işler kısım şefi ile birlikte
               başvuran Mimar A. E. A’nın kaşe ve imzasının yer aldığı, 4734 sayılı Kamu İhale
               Kanununda, idarelerin, yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi,
               güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında
               karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olduğu, bu
               Kanuna göre yapılacak ihalelerde açık ihale usulünün ve belli istekliler arasında ihale
               usulünün temel usuller olduğu, diğer ihale usullerinin Kanunda belirtilen özel hallerde
               kullanılabileceği; doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi
               ani ve beklenmeyen veya idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya
               çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması durumlarında
               pazarlık usulüne göre işlem yapılabileceğinin düzenlendiği, yargı içtihatlarında da bir
               ihalenin pazarlık usulüyle yapılabilmesi için 4734 sayılı Kanunun 21/b maddesinde
               yer alan iki şartın bir arada ve birbirine bağlı olarak gerçekleşmesi gerektiği, birinci
               şartın doğal afet, salgın hastalık, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen
               veya idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması, ikincisinin ise
               bu nedenlerle ihalenin ivedi olarak yapılması zorunluluğunun doğması olduğu, bir
               olayın “idarece öngörülemeyen olay” olarak değerlendirilebilmesi için, ortaya çıkan
               olayın ihalenin yapılmasını gerektiren durumdan önce idare tarafından “öngörülemez”
               nitelikte olması şeklinde anlaşılması gerektiği,



           502  2017  YILLIK RAPOR
   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507