Page 502 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 502
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
3000) ek gösterge farkından kaynaklanan 1.207,88 TL ikramiye farkı ilgili adına
tahakkuk ettirilmiştir.” açıklamasında bulunulmuş, tavsiye kararımızın başvuru sahibine
ek gösterge değişikliğinden kaynaklanan geçmişe yönelik ikramiye farkının ödenmesi
şeklindeki birinci unsurunun İdarece yerine getirildiği, ancak eksik ve/veya geç ödenen
aylık ile ikramiye farklarına ilişkin faizin ödenmesi hususunun gerek yürürlükteki
5510 sayılı Kanun, gerekse maddelerinin bir bölümü yürürlükten kaldırılan 5434 sayılı
Kanunda, ilgililere süresi içinde ödenmeyen veya süresinde talep edilmemesi nedeniyle
sonradan yapılan ödemeler için ayrıca faiz ödeneceğinin düzenlenmemiş olması
nedeniyle, ilgiliye yasal faiz ödenmesinin kanunen mümkün olmadığı ifade edilmiştir.
Başvuruya Konu İhale Sürecine İlişkin Tüm Aşamaların Kamu İhale Usulü Açısından
İncelenerek Gerekli İşlemlerin Yapılması ve Yapılacak İnceleme Neticesinde Başvuran
Tarafından Görülen ve İdare Tarafından Faydalanıldığı Tespit Edilen İşlerin Karşılığının
Vekâletsiz İş Görme Hükümleri Çerçevesinde Ödenmesi Hususunda Tavsiye Kararı
Verildi
2017/3071 no’lu başvuruda başvuran, Elazığ’da serbest mimar olarak çalıştığını, İl
Müftülüğünce semt kütüphaneleri projelendirme işi için görevlendirildiğini, sene
sonunda teslim ettiği projeler sonucunda emeğinin karşılığının ödenek olmadığı
gerekçesiyle ödenmediğini, yaptığı işin kendisini maddi ve manevi zarara uğrattığını
belirterek mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuru ekinde yer
alan tarihsiz ‘yaklaşık maliyet icmali’nde idari ve mali işler kısım şefi ile birlikte
başvuran Mimar A. E. A’nın kaşe ve imzasının yer aldığı, 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununda, idarelerin, yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi,
güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında
karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olduğu, bu
Kanuna göre yapılacak ihalelerde açık ihale usulünün ve belli istekliler arasında ihale
usulünün temel usuller olduğu, diğer ihale usullerinin Kanunda belirtilen özel hallerde
kullanılabileceği; doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi
ani ve beklenmeyen veya idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya
çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması durumlarında
pazarlık usulüne göre işlem yapılabileceğinin düzenlendiği, yargı içtihatlarında da bir
ihalenin pazarlık usulüyle yapılabilmesi için 4734 sayılı Kanunun 21/b maddesinde
yer alan iki şartın bir arada ve birbirine bağlı olarak gerçekleşmesi gerektiği, birinci
şartın doğal afet, salgın hastalık, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen
veya idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması, ikincisinin ise
bu nedenlerle ihalenin ivedi olarak yapılması zorunluluğunun doğması olduğu, bir
olayın “idarece öngörülemeyen olay” olarak değerlendirilebilmesi için, ortaya çıkan
olayın ihalenin yapılmasını gerektiren durumdan önce idare tarafından “öngörülemez”
nitelikte olması şeklinde anlaşılması gerektiği,
502 2017 YILLIK RAPOR