Page 498 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 498

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               gözaltına alınmadığı, tutuklanmadığı, hüküm giymediği, hakkında verilmiş bulunan
               mahkûmiyet hükmü bulunmadığı, halen devam eden ceza davası bulunmadığı
               anlaşıldığından ve sorulan sorular hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararının
               verilip verilmediğini öğrenmeye yönelik olmadığından başvuran hakkında tesis edilen
               işlemin hukuka aykırı olduğu sonucuna ulaşılarak başvuranın sırf hakkında verilmiş
               olan “Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Kararı”nı bildirmediği gerekçesiyle
               deneme süreli iş ilişkisinin sona erdirilmesi kararının geri alınması ve makul sürede
               yeni bir işlem tesis edilmesi hususunda Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
               Kurumuna Tavsiyede Bulunulmasına; karar verilmiştir.

               Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Başkanlığı İnsan Kaynakları Daire
               Başkanlığının 12/10/2017 tarih ve 903.99 sayılı cevabi yazısında, başvuran hakkında
               yaptırılmış olan Arşiv Araştırması ve Güvenlik Soruşturmasının sonucunda Ankara
               Valiliğinin 30/06/2016 tarihli ve 8446 sayılı Gizli ibareli yazı ekinde Ankara 32.
               Asliye Ceza Mahkemesinin 11/12/2014 tarihli ve 2014/552 Esas, 2015/512 Kararı
               ile başvuranın 21/08/2014 tarihinde Ankara ilinde yaralama suçundan yargılandığı,
               100 gün adli para cezası ile cezalandırıldığı, hükmün açıklanmasının geri bırakıldığı, 5
               yıl süre ile denetim süresine tabi tutulduğuna hüküm verildiğinin görülmesi sebebiyle
               başvuranın şiddete eğilimli kişilik yapısı olması nedeniyle Kurum işleyişini olumsuz
               etkileyecek davranışlar sergileyebileceği kanaatinin oluştuğu ve işe iadesinin uygun
               görülmediği ifade edilmiştir.

               5271 sayılı C.M.K.’nın 231 inci maddesinin 5 inci fıkrası uyarınca, hükmün
               açıklanmasının geri bırakılması, kurulan hükmün sanık hakkında bir hukukî sonuç
               doğurmamasını ifade etmektedir. Anılan Kanun hükmünün 8 inci fıkrasında, hükmün
               açıklanmasının geri bırakılması kararının verilmesi halinde sanığın beş yıl süreyle
               denetim süresine tâbi tutulacağı, 10 uncu fıkrasında ise, denetim süresi içinde kasten
               yeni bir suç işlenmediği ve denetimli serbestlik tedbirine ilişkin yükümlülüklere
               uygun davranıldığı takdirde, açıklanması geri bırakılan hüküm ortadan kaldırılarak,
               davanın düşmesi kararı verileceği öngörülmüştür.

               5271 sayılı Kanunun 13 üncü fıkrasında ise hükmün açıklanmasının geri bırakılması
               kararının, bunlara mahsus bir sisteme kaydedileceği, bu kayıtların, ancak bir
               soruşturma  veya kovuşturmayla  bağlantılı  olarak  Cumhuriyet savcısı, hâkim
               veya  mahkeme  tarafından  istenmesi  halinde,  bu  maddede  belirtilen  amaç için
               kullanılabileceği belirtilmiş, 5352 sayılı Adli Sicil Kanunu’nun 6 ncı maddesinin
               1 inci fıkrasında da; hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına ilişkin kararların,
               ancak bir soruşturma veya kovuşturmayla bağlantılı olarak mahkeme, hakim, askeri
               hakim, Cumhuriyet Başsavcılığı veya askeri savcılık tarafından istenmesi halinde
               verilmek üzere kaydedileceği hükme bağlanmıştır. 5271 sayılı Kanun hükmünde
               açıkça  emredildiği  üzere,  hükmün  açıklanmasının  geri  bırakılmasına  ilişkin


           498  2017  YILLIK RAPOR
   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503