Page 107 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 107

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ  KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


              eğitim  ücreti  olarak  6.000  Dolar  ödediklerini,  kendisinden  önceki  eğitim  ücretini
              belgelendirmesinin istendiğini,  yapmış olduğu ödemelerin dekontlarını belge olarak sunduğunu,
              ancak Üniversiteden almış olduğu kabul mektubu karşılığında ödemiş olduğu 1.000 Dolara karşılık
              sunmuş olduğu belgelerin kabul edilmediğini, dolayısıyla aynı Üniversitede okumakta olan benzer
              durumdaki öğrencilerden eğitim ücreti olarak 18.000 TL talep edilirken, kendisine yaklaşık 25.000
              TL’lik bir ödeme çıkarıldığını, bu sene itibarıyla da yaklaşık 30.000 TL talep edildiğini ve bu tutarın
              normalde ödemesi gereken tutardan çok yüksek olduğunu iddia ederek, aradaki ücret farkı sebebiyle
              uğramış olduğu mağduriyetin giderilmesini talep etmektedir.



              Kurumumuzca  yapılan  inceleme  ve  araştırma  neticesinde  elde  edilen  bulgular  yönünden;
              başvuranın,  YÖS  (Yabancı  Uyruklu  Öğrenci  Sınavı)  öğrencisi  statüsünde  Üniversiteye
              yerleştirildiği, kendisinin ve benzer durumda olan YÖS öğrencilerinin eğitim ücreti olarak 6.000
              Dolar  karşılığı  ücret  ödedikleri,  bu  tespitin  ilgili  Üniversite  tarafından  da  yapılmasına  rağmen,
              başvurandan ödemiş olduğu  eğitim ücretinin  tamamını belgelendirmesinin istendiği,  başvuranın
              yapmış olduğu ödemelerin  dekontlarını kanıtlayıcı  belge olarak sunduğu, ancak kabul  mektubu

              karşılığı yapmış olduğu ödemesini doğrudan elden yapmış olması sebebiyle belgelendiremediği için
              eğitim ücretinin tamamını belgelendiremediği gerekçesiyle kendisinden 2016-2017 Eğitim Öğretim
              Yılı  için  26.148,85  TL  ve  2017-2018  Eğitim  Öğretim  Yılı  için  ise  %9,79  TÜFE  artış  oranı
              uygulanarak  28.708,82  TL  talep  edildiği,  dolayısıyla  emsal  durumdaki  öğrencilere  kıyasla
              başvurandan daha yüksek ücret alındığı tespit edilmiştir.


              Mevzuat yönünden yapılan araştırma çerçevesinde; 667 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Alınan
              Tedbirlere  İlişkin  Kanun Hükmünde Kararnamenin  2’nci  maddesinin birinci  fıkrasına istinaden
              kapatılan vakıf yükseköğretim kurumlarında kayıtlı öğrencilerden diğer yükseköğretim kurumlarına
              kayıt yaptıranlarla ilgili olarak, mezkur maddenin dördüncü fıkrasına göre uygulamaya ilişkin usul
              ve  esasları  belirlemeye  Yükseköğretim  Kurulu  Başkanlığının  görevli  ve  yetkili  olduğu,  bu
              doğrultuda  Yükseköğretim  Kurulu  Başkanlığının,  üniversitelere  göndermiş  olduğu  yazılarda
              öğrencilerin eğitim ücretlerinin belirlenmesinde daha önce yapmış olduğu ödemelere ilişkin dekont
              isteneceğinin belirtildiği ve ilgili idarelerin yetkileri çerçevesinde işlem tesis ettiği anlaşılmıştır.

              Ancak,    Ankara  Üniversitesinin  Yükseköğretim  Kurulu  tarafından  belirlenen  usul  ve  esaslar
              çerçevesinde yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim ücretlerini belirlemekle yükümlü olduğu kabul
              edilmekle birlikte, söz konusu açıklamalarla öğrencilerden daha önce ödemiş oldukları ücretleri
              belgelendirmeleri  istenirken  belgelerinin  tamamını  ibraz  edemeyen  veya  kısmen  ibraz  edenler
              hakkında  yapılacak  işlemin  belirtilmediği,  diğer  taraftan  Kurumumuzun  bilgi  ve  belge  talebine
              yönelik  olarak  Yükseköğretim  Kurulu  Başkanlığının  cevabi  yazısında,  uygulama  boyutunun
              belirtilen  yazılar  doğrultusunda  başvuranın  devam  etmekte  olduğu  üniversite  tarafından
              değerlendirilmesi  gerektiği  ifade  edildiğinden  Üniversitenin  görevinin  başvuranın  eğitim  ücreti
              kapsamında ödeme  yapıp  yapmadığının  kontrolü ile sınırlı olduğu ve başvuranın  yanlış beyanı
              olmadığı sürece Üniversitenin benzer durumda bulunan öğrenciler bakımından Anayasanın kanun
              önünde eşitlik ilkesine uygun bir şekilde eğitim ücretini belirlemesi gerektiği düşünülmektedir.







          106      2018  6 AYLIK FAALİYET RAPORU
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112