Page 150 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 150

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU

              olarak tanımlamak mümkündür. Kişilerin çalıştığı yıllarda maaşlarından bir kesinti yapılmaksızın,
              bu kişilerin  ilgili  bulundukları  Kurumları tarafından çalışmada istikrar ve devamlılığı  sağlamak
              amacıyla  yapılan  ödül  niteliğinde  bir  ödeme  olduğu  kabul  edilmekle  birlikte,  meri  mevzuat
              hükümlerine bakıldığında 5434 sayılı Yasanın 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının bu nitelikle
              örtüşmediği  görülmektedir.  Zira  anılan  fıkra  uyarınca  devlet  memuru  görevden  ne  şekilde
              ayrıldığına bakılmaksızın tüm hizmetleri 5434 sayılı kanunun yahut 5510 sayılı Kanunun geçici 4
              üncü maddesi kapsamında geçmesi halinde ikramiyeye koşulsuz olarak hak kazanmaktadır. Diğer
              yandan, aynı maddenin ikinci fıkrası uyarınca birleşen hizmetler üzerinden emekli olanların emekli
              ikramiyesine hak kazanması için memuriyet hizmetinin kıdem tazminatına hak kazanacak şekilde
              sona ermesi şartına bağlandığı görülmektedir.

              Bu yönüyle gerek emekli ikramiyesi ve kıdem tazminatının niteliksel eşitliği görüşü, gerekse 2829
              sayılı Kanunun gerekçesinde yer verilen emekli ikramiyesinin devlete yapılan hizmetin karşılığı
              olarak ödenen bir meblağ olduğu açıklaması göz önüne alındığında; bu ödemenin, kamuda geçen
              çalışma sürelerine sadakat yükümlülüğü karşılığında yapılan ödül niteliğinde bir ödeme olduğu, bu
              sebeple  emekli  ikramiyesi  ödemesinin  belirli  koşullara  bağlanmasının,  hukuka  ve  hakkaniyete
              uygun olduğu, bu bakımdan emekli ikramiyesinin hak edilme koşullarının tekrar değerlendirilerek
              5434 sayılı yasanın 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının, ikinci fıkrası ile uyumlu hale getirilmek
              suretiyle düzenlenmesi gerektiği değerlendirilmiştir.

              Başvurana emekli ikramiyesi verilmemesi yönünden somut olayın incelenmesinde ise; 672 sayılı
              Kanun  Hükmünde  Kararname  ile  03/08/2016  tarihinde  kamu  görevinden  çıkartılması  üzerine,
              başvurana (4/c) kapsamındaki 25 yıl 2 ay fiili hizmeti ile (4/a) kapsamındaki 5 ay sigortalı hizmeti
              olmak üzere toplam 25 yıl 7 ay birleştirilmiş hizmet süresi üzerinden, 15/08/2016 tarihinden itibaren
              2829 sayılı Kanun hükümlerine göre emekli aylığının bağlandığı, ancak ilgiliye farklı sigortalılık
              statülerine  tabi  olarak  geçen  birleştirilmiş  hizmetleri  üzerinden  aylık  bağlanması  nedeniyle  ve
              kamuda geçen hizmetleri (memuriyet hizmetleri) kıdem tazminatına hak kazanacak şekilde sona
              ermediğinden  (göreve  son),  hakkında  5434  sayılı  Kanunun  89  uncu  maddesinin  ikinci  fıkrası
              uyarınca ikramiye tahakkuk ettirilmemesi yönünde yapılan işlemde hukuka ve hakkaniyete aykırı
              bir durum olmadığı görülmüştür.

              Yukarıda  açıklanan  gerekçelerle,  başvuranın,  kendisine  emekli  ikramiyesi  ödenmesi  talebinin
              reddine,  emekli  ikramiyesinin  niteliği  de  göz  önüne  alınarak  emekli  ikramiyesin  ödemesi
              koşullarına ilişkin 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 89 uncu maddesinin birinci ve ikinci
              fıkralarının birbiri ile uyumlu hale getirilerek düzenlenmesi hususunda Sosyal Güvenlik Kurumuna
                                                                               99
              ve Maliye Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına, karar verilmiştir.

              Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs-Kredi Yönetmeliğinin 22 nci Maddesinin
              Değiştirilerek Dikey Geçiş ile Öğrenimine Devam Eden Öğrencilerin İntibak ve Hazırlık Sınıfı
              Süresince de Burs Almaları Sağlanacak Şekilde Yeniden Düzenleme Yapılması
              Başvuran; 2011-2013 yılları arasında Gazi Üniversitesi Makine Programından mezun olduğunu,
              2013  yılında  Dikey  Geçiş  Sınavına  girerek  Hacettepe  Üniversitesi  Otomotiv  Mühendisliği
              Bölümünü  kazandığını,  bu  bölümün  İngilizce  ve  Almanca  olmak  üzere  iki  hazırlık  sınıfı
              uygulamasının  zorunlu  bulunduğunu,  dört  yıl  lisans  eğitimi  ile  birlikte  eğitim  yılının  altı  yıl

              99  2017/12935 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 30/03/2018 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı



                                                                                     2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU
                                                                                                              149
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155