Page 150 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 150
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
olarak tanımlamak mümkündür. Kişilerin çalıştığı yıllarda maaşlarından bir kesinti yapılmaksızın,
bu kişilerin ilgili bulundukları Kurumları tarafından çalışmada istikrar ve devamlılığı sağlamak
amacıyla yapılan ödül niteliğinde bir ödeme olduğu kabul edilmekle birlikte, meri mevzuat
hükümlerine bakıldığında 5434 sayılı Yasanın 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının bu nitelikle
örtüşmediği görülmektedir. Zira anılan fıkra uyarınca devlet memuru görevden ne şekilde
ayrıldığına bakılmaksızın tüm hizmetleri 5434 sayılı kanunun yahut 5510 sayılı Kanunun geçici 4
üncü maddesi kapsamında geçmesi halinde ikramiyeye koşulsuz olarak hak kazanmaktadır. Diğer
yandan, aynı maddenin ikinci fıkrası uyarınca birleşen hizmetler üzerinden emekli olanların emekli
ikramiyesine hak kazanması için memuriyet hizmetinin kıdem tazminatına hak kazanacak şekilde
sona ermesi şartına bağlandığı görülmektedir.
Bu yönüyle gerek emekli ikramiyesi ve kıdem tazminatının niteliksel eşitliği görüşü, gerekse 2829
sayılı Kanunun gerekçesinde yer verilen emekli ikramiyesinin devlete yapılan hizmetin karşılığı
olarak ödenen bir meblağ olduğu açıklaması göz önüne alındığında; bu ödemenin, kamuda geçen
çalışma sürelerine sadakat yükümlülüğü karşılığında yapılan ödül niteliğinde bir ödeme olduğu, bu
sebeple emekli ikramiyesi ödemesinin belirli koşullara bağlanmasının, hukuka ve hakkaniyete
uygun olduğu, bu bakımdan emekli ikramiyesinin hak edilme koşullarının tekrar değerlendirilerek
5434 sayılı yasanın 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının, ikinci fıkrası ile uyumlu hale getirilmek
suretiyle düzenlenmesi gerektiği değerlendirilmiştir.
Başvurana emekli ikramiyesi verilmemesi yönünden somut olayın incelenmesinde ise; 672 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname ile 03/08/2016 tarihinde kamu görevinden çıkartılması üzerine,
başvurana (4/c) kapsamındaki 25 yıl 2 ay fiili hizmeti ile (4/a) kapsamındaki 5 ay sigortalı hizmeti
olmak üzere toplam 25 yıl 7 ay birleştirilmiş hizmet süresi üzerinden, 15/08/2016 tarihinden itibaren
2829 sayılı Kanun hükümlerine göre emekli aylığının bağlandığı, ancak ilgiliye farklı sigortalılık
statülerine tabi olarak geçen birleştirilmiş hizmetleri üzerinden aylık bağlanması nedeniyle ve
kamuda geçen hizmetleri (memuriyet hizmetleri) kıdem tazminatına hak kazanacak şekilde sona
ermediğinden (göreve son), hakkında 5434 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin ikinci fıkrası
uyarınca ikramiye tahakkuk ettirilmemesi yönünde yapılan işlemde hukuka ve hakkaniyete aykırı
bir durum olmadığı görülmüştür.
Yukarıda açıklanan gerekçelerle, başvuranın, kendisine emekli ikramiyesi ödenmesi talebinin
reddine, emekli ikramiyesinin niteliği de göz önüne alınarak emekli ikramiyesin ödemesi
koşullarına ilişkin 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 89 uncu maddesinin birinci ve ikinci
fıkralarının birbiri ile uyumlu hale getirilerek düzenlenmesi hususunda Sosyal Güvenlik Kurumuna
99
ve Maliye Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına, karar verilmiştir.
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs-Kredi Yönetmeliğinin 22 nci Maddesinin
Değiştirilerek Dikey Geçiş ile Öğrenimine Devam Eden Öğrencilerin İntibak ve Hazırlık Sınıfı
Süresince de Burs Almaları Sağlanacak Şekilde Yeniden Düzenleme Yapılması
Başvuran; 2011-2013 yılları arasında Gazi Üniversitesi Makine Programından mezun olduğunu,
2013 yılında Dikey Geçiş Sınavına girerek Hacettepe Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği
Bölümünü kazandığını, bu bölümün İngilizce ve Almanca olmak üzere iki hazırlık sınıfı
uygulamasının zorunlu bulunduğunu, dört yıl lisans eğitimi ile birlikte eğitim yılının altı yıl
99 2017/12935 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 30/03/2018 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU
149