Page 148 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 148
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
karar vermiş ve başvurana engelli aylığı ödenmesine karar vermiştir. Bununla birlikte, başvuranın
uzun süre MERNİS adresinde ikamet etmemesi üzerine aylık ödemesi kesilmiştir. Oysa başvuranın
annesinin yine Buca İlçesi sınırları içerisinde ikamet eden kızının yanında bulunduğu, bu itibarla
ikamet değişikliğinin söz konusu olmayıp mevzuat ve örf ile geleneklerimizin gereği annesine
bakmak durumunda olan kızının yanında hayatını devam ettirdiği Vakıf Başkanlığı tarafından da
tespit edilmiştir. Oysa Yönetmeliğin 11 inci maddesinde ikametgâhın farklı Vakıf Başkanlığının
görev alanına girecek şekilde değiştirilmesi aylığın durdurulması sebepleri arasında sayılmış olup,
somut olayda farklı Vakıf Başkanlığının görev ve yetki alanına girecek bir durum söz konusu
olmadığı gibi aylığın ikametgâh değişikliği gerekçe gösterilerek kesilmesi mevzuat gereğince
mümkün değildir.
Ayrıca, başvuranın aylığının kesilmesine sebep olarak gösterilen 947,54 metrekare bağ tapulu yerin
2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık
Bağlanması Hakkında Kanunda yer alan gelir durumunu düzenleyen “…hane içinde kişi başına
düşen ortalama aylık gelir tutarı, 16 yaşından büyükler için belirlenmiş olan asgari ücretin aylık net
tutarının 1/3’ünden fazla olanlar ile aynı tutardan fazla gelir sağlaması mümkün olan kimseler
muhtaç kabul edilemez ve kendilerine aylık bağlanamaz...” hükmünü nasıl ihlal ettiği idare
tarafından ortaya konulmamıştır. Nitekim yapılan itiraz başvurusu üzerine başvuranı kanuni şartları
sağladığına kanaat getirilmiş ve engelli aylık ödemesinin tekrar bağlanmasına karar verilmiştir.
Şikâyet konusu husus bu aşamada düğümlenmektedir. 2022 sayılı Kanunda ödeme şartlarını
kaybeden kişinin aylık ödemesinin nasıl durdurulacağına dair bir düzenleme mevcut olmayıp, idari
bir işlem olan Yönetmelik ile aylığın durdurulması ve kesilmesi işlemleri düzenlenmiştir. Somut
olayda başvurana yaklaşık 13 yıldır ödenen engelli aylığı kesilmiştir. Somut bir gerekçe
gösterilmeksizin kesilen engelli aylığı, yapılan itiraz üzerine tekrar bağlanmıştır. İdare,
açıklamalarında kesilme ve bağlanma tarihleri arasında başvuranın annesinin hukuki, ekonomik ve
sosyal durumunda ne gibi bir değişimin ortaya çıktığına yer vermemiştir. Yapılan inceleme
neticesinde ise, başvuranın annesini aylığının kesilmesine gerekçe gösterilen durumlara uygun
olmadığı Kurumumuzca tespit edilmiştir.
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının çıkarmış olduğu Yönetmelikte her ne kadar aylıkların
kesilmesi durumunda yapılan yeni aylık taleplerinin yeni başvuru olarak değerlendirileceği
düzenlenmiş olsa da somut olayda idare, vatandaşın hukuki, ekonomik veya sosyal durumunun
değişmesi sebebiyle kesilen aylığı tekrar bağlamamış, aylığın kesilmesi işlemini geri alma
mahiyetinde bir işlem tesis etmiştir. Bu itibarla geri alınan idari işlemin baştan itibaren hukuken
doğurduğu sonuçların ortadan kaldırılması gerekirken, idare Yönetmelikte yer alan hüküm
gereğince itiraz başvurusunu yeni bir başvuru olarak değerlendirmiş ve başvurana hukuki,
ekonomik ve sosyal durumu değişmese de ödemediği 10 ay tutarında engelli aylığını ödememiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; başvuranın annesine ödenen engelli aylığının
kesilme nedenlerinin mevzuata uygun olmadığı, aylığın kesilmesinin ardından yapılan itiraz üzerine
tekrar aylık bağlama işleminin gerçekleştirildiği, ancak yapılan itirazın Yönetmelik hükmü dayanak
gösterilerek yeni başvuru biçiminde değerlendirildiği bu sebeple başvurana ödenmeyen on aylık
tutarındaki ücretin ödenmediği, Yönetmelikte aylık kesilmesi durumunda itiraz edilebilecek
mercilerin düzenlenmediği, bu durumda idare hukukunun genel ilkeleri çerçevesinde ve anayasanın
2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU
147