Page 149 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 149
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
40’ncı maddesinde yer alan “Devlet, işlemlerinde, ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere
başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorundadır.” hükmüne istinaden engellilere ödenen maaşların
kesilmesi durumunda itiraz merciinin düzenlenip vatandaşlara bildirilmesi gerektiği, bu doğrultuda
ilgili Yönetmelikte değişiklik yapılması; bunun yanı sıra idarenin başvuranın tekrar yaptığı
başvuruyu hukuki, ekonomik ve sosyal bir durum değişikliği olmaksızın kabul etmesinin idare
hukuku teorisi anlamında geri alma işlemi olduğu, bu itibarla başvuranın alamadığı 10 aylık
tutarındaki ücretin başvuranın annesine ödenmesi gerektiği yönünde tavsiyede bulunulması sonuç
ve kanaatine varılmak suretiyle başvurunun kabulü ile başvuranın annesine geçmişe yönelik olarak
ödeme yapılması hususunda Buca Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Başkanlığına,
65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşları ile Engelli ve Muhtaç Türk
Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Yönetmeliğe aylık ödemesinin durdurulması veya
kesilmesi durumunda vatandaşlara itiraz edebilecekleri bir hukuki müessese ihdas edilmesi
98
hususunda Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına, Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir .
5434 Sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 89 uncu Maddesinin Birinci ve İkinci
Fıkralarının Birbiri İle Uyumlu Hale Getirilerek Düzenlenmesi
Başvuran, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığında
(KOSGEB) başkan müşaviri olarak görev yapmakta iken 03/08/2016 tarihinde 667 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin verdiği yetkiye dayanılarak idari işlem ile kamu görevinden çıkarıldığını,
15/08/2016 tarihinde emekli olduğunu, ikramiye talebiyle Sosyal Güvenlik Kurumuna 2017 yılı
Ocak ayında başvurduğunu; ancak talebinin 17/03/2017 tarihli yazıyla reddedildiğini belirtmiştir.
Başvuran, kendisine emekli ikramiyesi ödenmezken, 5434 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin
birinci fıkrası gereği, hizmet sürelerinin tamamı aynı Kanun veya 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununun geçici 4 üncü maddesi kapsamında geçenlerden emekli aylığı
bağlananlara memuriyet hizmetlerinin sona erme şekline bakılmaksızın ikramiye ödenmesinin
eşitlik ilkesine aykırı olduğunu; dolayısıyla emekli sandığına tabi çalışması kapsamında kendisine
de emekli ikramiyesi ödenmesini talep etmektedir.
Uyuşmazlık hizmet birleştirmesi yapılmak suretiyle emekli olanların emekli ikramiyesine hak
kazanma koşulların tespiti ve bu hususlarının hakkaniyete uygunluğu noktasında toplanmaktadır.
Emekli ikramiyesine hak kazanılmasında hakkı doğuran ilk koşul iştirakçinin emeklilik hakkının
doğması ve emeklilik aylığının bağlanması veya diğer tahsis işlemlerinin gerçekleşmesidir. 5434
sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin ikinci fıkrası gereği mülga 2829 sayılı Sosyal Güvenlik
Kurumlarına Tabi Olarak Geçen Hizmetlerin Birleştirilmesi Hakkında Kanunun 8 inci maddesi
uyarınca birleştirilen hizmet süreleri üzerinden emeklilik, yaşlılık ya da malûllük aylığı
bağlananlara emekli ikramiyesi ödenebilmesi için 5434 sayılı Kanun veya 5510 sayılı Kanunun
geçici 4 üncü maddesi hükümlerine tabi olarak 5434 sayılı Kanuna tabi daire, kuruluş ve
ortaklıklarda geçen memuriyet hizmet sürelerinin, 1475 sayılı İş Kanununun 14 üncü maddesinde
belirtilen kıdem tazminatına hak kazanma şartlarına uygun olarak sona ermiş olması gerekmektedir.
Emekli ikramiyesinin yasalarda bir tanımı bulunmamakla birlikte, emekli olan memurlara, ölümleri
halinde hak sahiplerine, kıdem süreleri dikkatte alınarak, çalıştıkları kurumlarca yapılan bir ödeme
98 2017/14065 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 25/04/2018 tarihli Tavsiye Kararı
148 2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU