Page 140 - kdk_yillik_rapor2018
P. 140

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               5.2.2.7 Şeffaflığa İlişkin

               Şeffaflık ilkesi, gerçek ve tüzel kişilerin bilgiye erişebilmesi için idarenin bilgi verme
               ödevini sistematik, kolay, hızlı ve ulaşılabilir bir şekilde yerine getirmesidir. Şeffaflık
               idare için bir görev; vatandaş için ise, bir haktır.

               Kurumumuzun şeffaflık ilkesine aykırılık tespit ettiği başvuru hakkında verdiği karara
               aşağıda değinilmiştir:

               14/09/2018 tarihli ve 2018/2450 başvuru numaralı kararda başvuran; 2017-2018 dönemi
               ücretli öğretmen görevlendirme duyurusuna istinaden Kozluk Ünsaldı Ortaokuluna
               matematik branşında başvurduğunu ve duyuruda yer alan kriterleri kendisinin
               sağlamasına rağmen görevlendirilmediğini ve başka bir kişinin görevlendirildiğini
               belirterek söz konusu görevlendirmenin incelenmesini talep etmiştir. Kurumumuzca
               yapılan değerlendirme neticesinde; başvuranın gerek bir önceki dönem aynı okulda
               ücretli matematik öğretmenliği yapması gerekse formasyon belgesinin bulunmasının
               onu haklı beklenti içine soktuğu, gerek hakkaniyet gerekse iyi yönetim ilkeleri gereği
               matematik öğretmenliği yapmış başvuranın tekrar aynı okulda matematik öğretmeni
               olarak görevlendirilmesi beklenmekte iken başvuranın tekrar  görevlendirilmediği,
               dolayısıyla idarenin görevlendirme işleminde objektif yani şeffaf hareket etmediği
               değerlendirilmiştir.
               5.2.2.8 Hesap Verebilirlik ve Tarafsızlığa İlişkin

               Hesap verebilirlik ilkesi, idarenin görev ve sorumluluklarını yerine getirirken her
               türlü eylem, işlem ile tutum ve davranışlarını amirlerine ya da kamuoyuna karşı
               açıklayabilmesi  anlamına  gelmektedir. Diğer bir ifadeyle, hesap verebilirlik hangi
               kararın nasıl alındığı ve neden böyle bir karar verildiğine ilişkin ilgili tüm kişilere gerekli
               bilgileri verebilmeyi anlatmaktadır.
               Siyasi hesap verebilirlik, idari hesap verebilirlik ve demokratik hesap verebilirlik olmak
               üzere temelde üç tür hesap verebilirlik şekli bulunmaktadır.
               Yürütme organının yasama organına, kamu bürokrasisinin yürütme organına hesap
               vermesi, siyasi hesap verebilirlik; idarenin kendi içinde yer alan kişi, kurum ya da
               organlara veya vesayet makamlarına hesap vermesi, idari hesap verebilirlik; kamu
               yönetimi ile toplumun bütün birey ve grupları arasındaki ilişkinin bir sonucu olarak
               idarelerinin karar alırken bireylerin katılımına imkân vermesi ve seçmen olarak
               vatandaşın yasama organını ve yürütme organını belirleme hakkının bulunması
               demokratik hesap verebilirliktir. Hesap verebilirliği sağlamada uygulamada iç denetim ve
               kontrol mekanizmaları, dış denetim ve kontrol mekanizmaları ve yargısal mekanizmalar
               aktif bir şekilde rol oynamaktadır.
               Kamu Denetçiliği Kurumu idarelerin hesap verebilirliğini sağlama amacıyla oluşturulmuş
               bir mekanizmadır. Kurum, hukukun üstünlüğü ve insan hakları konularına yönelik




                                                                        2018 YILLIK RAPOR  139
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145