Page 140 - kdk_yillik_rapor2018
P. 140
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
5.2.2.7 Şeffaflığa İlişkin
Şeffaflık ilkesi, gerçek ve tüzel kişilerin bilgiye erişebilmesi için idarenin bilgi verme
ödevini sistematik, kolay, hızlı ve ulaşılabilir bir şekilde yerine getirmesidir. Şeffaflık
idare için bir görev; vatandaş için ise, bir haktır.
Kurumumuzun şeffaflık ilkesine aykırılık tespit ettiği başvuru hakkında verdiği karara
aşağıda değinilmiştir:
14/09/2018 tarihli ve 2018/2450 başvuru numaralı kararda başvuran; 2017-2018 dönemi
ücretli öğretmen görevlendirme duyurusuna istinaden Kozluk Ünsaldı Ortaokuluna
matematik branşında başvurduğunu ve duyuruda yer alan kriterleri kendisinin
sağlamasına rağmen görevlendirilmediğini ve başka bir kişinin görevlendirildiğini
belirterek söz konusu görevlendirmenin incelenmesini talep etmiştir. Kurumumuzca
yapılan değerlendirme neticesinde; başvuranın gerek bir önceki dönem aynı okulda
ücretli matematik öğretmenliği yapması gerekse formasyon belgesinin bulunmasının
onu haklı beklenti içine soktuğu, gerek hakkaniyet gerekse iyi yönetim ilkeleri gereği
matematik öğretmenliği yapmış başvuranın tekrar aynı okulda matematik öğretmeni
olarak görevlendirilmesi beklenmekte iken başvuranın tekrar görevlendirilmediği,
dolayısıyla idarenin görevlendirme işleminde objektif yani şeffaf hareket etmediği
değerlendirilmiştir.
5.2.2.8 Hesap Verebilirlik ve Tarafsızlığa İlişkin
Hesap verebilirlik ilkesi, idarenin görev ve sorumluluklarını yerine getirirken her
türlü eylem, işlem ile tutum ve davranışlarını amirlerine ya da kamuoyuna karşı
açıklayabilmesi anlamına gelmektedir. Diğer bir ifadeyle, hesap verebilirlik hangi
kararın nasıl alındığı ve neden böyle bir karar verildiğine ilişkin ilgili tüm kişilere gerekli
bilgileri verebilmeyi anlatmaktadır.
Siyasi hesap verebilirlik, idari hesap verebilirlik ve demokratik hesap verebilirlik olmak
üzere temelde üç tür hesap verebilirlik şekli bulunmaktadır.
Yürütme organının yasama organına, kamu bürokrasisinin yürütme organına hesap
vermesi, siyasi hesap verebilirlik; idarenin kendi içinde yer alan kişi, kurum ya da
organlara veya vesayet makamlarına hesap vermesi, idari hesap verebilirlik; kamu
yönetimi ile toplumun bütün birey ve grupları arasındaki ilişkinin bir sonucu olarak
idarelerinin karar alırken bireylerin katılımına imkân vermesi ve seçmen olarak
vatandaşın yasama organını ve yürütme organını belirleme hakkının bulunması
demokratik hesap verebilirliktir. Hesap verebilirliği sağlamada uygulamada iç denetim ve
kontrol mekanizmaları, dış denetim ve kontrol mekanizmaları ve yargısal mekanizmalar
aktif bir şekilde rol oynamaktadır.
Kamu Denetçiliği Kurumu idarelerin hesap verebilirliğini sağlama amacıyla oluşturulmuş
bir mekanizmadır. Kurum, hukukun üstünlüğü ve insan hakları konularına yönelik
2018 YILLIK RAPOR 139