Page 135 - kdk_yillik_rapor2018
P. 135

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 5.2.2 İYİ YÖNETİM AÇISINDAN  SAĞLANAN KATKI

                 İyi yönetim kavramı, kamu yönetimi, siyaset bilimi, işletme ve hukuk gibi birçok
                 disiplinin ortak çalışma alanına giren, kamu, özel ve sivil toplum sektörleri tarafından
                 farklı yönleriyle de olsa benimsenen geniş bir kullanım alanına sahiptir. 1990’lı yılların
                 sonlarına doğru ilk defa hukuki denetim ölçütü olarak da kullanılmaya başlayan bu
                 kavram, en genel anlamda, belirli bir faaliyeti yürütmek için öngörülen usul, ilke
                 ve kurallara uyulmasını ifade etmektedir.  Yürütülen faaliyet alanına göre farklılıklar
                 gösterse de, tarafsızlık, dürüstlük, eşitlik gibi yatay olarak tüm idari faaliyetler için
                 geçerli olan iyi yönetim ilkeleri bulunmaktadır. İyi yönetim, karşıt anlamlısı olan kötü
                 yönetime karşı başvuru yolları sağlamaktadır. Diğer bir ifadeyle iyi yönetim, yanlı
                 davranma, adaletsizlik ve kırtasiyecilik gibi kötü yönetim uygulamalarına karşılık
                 tarafsızlığı, adaletli olmayı ve etkinliği gerektirmektedir.
                 Dünyada ombudsmanlık kurumlarının yaygınlaşması ve özellikle 1995 yılında faaliyete
                 başlayan Avrupa Ombudsmanının, AB Kurumlarının doğru idari davranışlarını
                 somut bir düzenlemeye kavuşturma çabasıyla iyi yönetim ilkelerinin hukuki ve idari
                 denetim ölçütü olarak gelişmesi mümkün olmuştur. Türkiye’de de Kamu Denetçiliği
                 Kurumunun şikâyet başvurularını kabul etmeye başlamasından sonra, iyi yönetim
                 ilkelerinin hukuki ve idari denetim ölçütü olarak değerlendirilmesinde yeni bir dönem
                 başlamıştır.
                 Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
                 Hakkında  Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde, iyi yönetim ilkelerine değinilerek, hem
                 yapılan incelemelerde iyi yönetim ilkelerine uyulup uyulmadığının değerlendirilmesi
                 hem de Kurumun faaliyetlerinde bu ilkelere uygun davranması sorumluluğu getirilmiştir.
                 İşte bu durum, iyi yönetim ilkelerinin belli bir çerçevede anlamlandırılma zaruretini
                 doğurmuştur.
                 Bu amaçla, vatandaş dostu bir anlayışın idari mekanizmaya yerleşmesi, hizmetin icrasında
                 temel hak ve hürriyetlerin korunarak hukukun üstünlüğünün tam anlamıyla sağlanması
                 ve iyi yönetim ilkelerinin kamu yönetimi aktörlerince benimsenerek iş ve işlemlerde
                 temel alınması hedeflenmiş ve genel olarak idareye; özelde ise kamu görevlilerine;

                 m  Her türlü eylem, işlem ile tutum ve davranışlarında hukuka uygun faaliyette
                 bulunmanın yanında somut olaylarda yaşanan mağduriyetlerin giderilmesi açısından
                 hakkaniyeti de gözetmesi,
                 m  Başta Anayasa olmak üzere, yasalar, uluslararası sözleşmeler, Cumhurbaşkanlığı
                 kararnameleri, yönetmelikler vb. gibi düzenleyici işlemlere uygun faaliyette bulunması,
                 m  Kamu yararı amacından başka bir amaç güdülmeksizin; kamusal çıkarlar ile özel
                 çıkarlar arasında makul bir dengenin gözetilmesi,
                 m Vatandaşlar arasında ayrım yapılmaksızın kamu hizmetlerinin sunumunda tarafsız
                 davranılması,



             134 2018 YILLIK RAPOR
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140