Page 137 - kdk_yillik_rapor2018
P. 137

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 verildiğini, kendisi gibi sivil personelin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi
                 olduğunu, ancak; sağlık yeteneği bakımından Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel
                 Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği Yönetmeliğinin 76 ve 77
                 nci maddeleri kapsamında subay ve astsubaylar gibi değerlendirildiğini belirterek söz
                 konusu Yönetmelikte sivil personel için ayrı bir muayene değerlendirme çizelgesinin
                 düzenlenmesini talep etmektedir.
                 Kurum tarafından yapılan incelemede ise, Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel
                 Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık  Yeteneği  Yönetmeliğinde sivil
                 personelin periyodik sağlık muayenesine gönderileceğine ilişkin herhangi bir
                 düzenlemenin yapılmadığı, dolayısıyla  Yönetmelikte sivil personel için periyodik
                 muayene yükümlülüğü getirilmemesine rağmen  Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma
                 Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı Personelinin Sağlık Muayene
                 Yönergesinin Dördüncü Bölümünün 1 inci maddesi kapsamında sağlık durumlarının
                 tespiti maksadıyla sivil personelin azami üç yılda bir defa periyodik muayeneye tabi
                 tutulmasının, sivil personelin sağlık işlemleri için  Yönetmelikte öngörülmüş olan
                 yükümlülüklerini genişlettiği ve bu durumun normlar hiyerarşisine ve dolayısıyla
                 kanunlara uygunluk ilkesine aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmiştir.
                 5.2.2.2 Eşitlik ve Ayrımcılığın Önlenmesine İlişkin

                 Eşitlik ilkesi birbiriyle aynı hukuksal durumda olanlara aynı, farklı hukuksal durumda
                 olanlara ise farklı uygulamalar yapılmasıdır. Diğer bir ifadeyle, idarenin kamu hizmetini
                 kişisel nitelikleri ve durumları aynı olanlara eşit bir şekilde sunması, ayrım yapmaması
                 yükümlülüğünü içermektedir.
                 Kurumumuzun eşitlik ve ayrımcılığın önlenmesi ilkesine aykırılık tespit ettiği başvuru
                 hakkında verdiği karara aşağıda değinilmiştir:

                 28/06/2018 tarihli ve 2018/3600 başvuru numaralı kararda, başvuran özetle, 1997-
                 1998 eğitim-öğretim döneminde Orta Doğu Teknik Üniversitesi İşletme Bölümünü
                 kazanarak eğitime başladığını, 28 Şubat sürecinde dini inancından dolayı ayrımcılığa
                 maruz kalarak okuldan ayrılmak durumunda kaldığını ifade etmiştir. Kamu Denetçiliği
                 Kurumu tarafından yapılan incelemede ise, 28 Şubat sürecinde siyasi ve ideolojik
                 nedenlerle hak ihlallerinin yaşandığı, başvuran ve başvuranla aynı durumda olan diğer
                 kadın öğrencilerin hukuka aykırı bir şekilde eğitim hakkından mahrum edildiği, buna
                 bağlı olarak kamu hizmetine girme haklarının da ellerinden alındığı, dolayısıyla dinî
                 inancın gereklerini yerine getirmek amacıyla hareket eden kişilerin ayrımcılığa uğradığı
                 tespit edilerek tavsiye kararı verilmiştir.
                 5.2.2.3 Ölçülülük İlkesine İlişkin

                 Toplumsal düzenin oluşması, sosyo-ekonomik durumun iyileşmesi, kamu hizmetlerinin
                 birtakım ölçütlere uygun olarak yürütülmesi zorunluluğu, idarenin vatandaşın insan
                 onuruna yakışır ve eşit bir şekilde yaşaması için koyduğu kurallar ve tesis ettiği



             136 2018 YILLIK RAPOR
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142