Page 154 - kdk_yillik_rapor2018
P. 154
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
durumun aynı hava aracı içerisinde pilotla birlikte görev yapan uçuş ekibi personelinin
moral ve motivasyonunu olumsuz etkilediğini belirterek, 2629 sayılı Tazminat
Kanununda uçuş operatörleri ve uçuş teknisyenleri lehine bir düzenleme yapılarak özlük
haklarında makul bir iyileştirilme yapılmasını talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; uçuş tazminatlarının 2629 sayılı
Kanunda düzenlendiği, ilgili Kanunda müteaddit zamanlarda bazı değişikliklerin
yapıldığı, ancak özellikle 666, 671 ve 676 KHK’larla yapılan düzenlemelerde başvuruya
konu tazminat oranlarında farklılaştırılmaya gidildiği, bu kapsamda Ek Cetvelde
“E” hizmet grubunda yer alan uçuş ekibi personeli ile ilgili yapılan değerlendirmede;
yaptıkları işin mahiyeti göz önüne alındığında; uçmakta olan hava aracının içinde pilot
ile beraber fiilen bulundukları ve hava aracının uçurulmasına katılımlarının zorunlu
oluğu, pilot, seyrüsefer subayı ve silah sistem subaylarında olduğu gibi oldukça fazla
uçuş saati ve riskine sahip olduğu, görev yaptıkları hava aracının her sortisinde de
bulunmalarının mecburi olduğu anlaşılmıştır.
2629 sayılı Kanuna göre ödenen tazminatların subay-astsubay dengesine göre
belirlenmediği, Kanunun 3 üncü maddesinde tanımlanan statü ve hizmet yılının
esas alındığı, hizmet gruplarına karşılık gelen oranların ise personelin temininde ve
yetiştirilmesinde yaşanan güçlükler, silahlı kuvvetlerin kadro ihtiyaçları ve personelin
sahip olduğu sorumluluk vs. gibi hususların dikkate alındığı, ayrıca gönderilen bilgi
ve belgelerden Kara Kuvvetleri Komutanlığında görevli uçuş teknisyenlerinin özlük
haklarının iyileştirilmesine yönelik çalışmaların 07/04/2017 tarihinde Milli Savunma
Bakanlığına, 2014 yılı Askeri Personel Yan Ödeme Kararnamesi ile 13 yıl ve daha fazla
hizmeti olan jet ve pervaneli pilotlara 30.000-45.000 puan olarak verilen temininde
güçlük zammının aynı hizmet yılını tamamlayan uçuş teknisyenlerine de 20.000-35.000
puan olarak verilmesi hususunun 24/11/2017 tarihinde Genelkurmay Başkanlığına
teklif edildiği, yine Kara Kuvvetleri Komutanlığınca yapılan değerlendirmede, görev
yapan uçuş teknisyenlerinin ilave tazminatlarında yapılacak bir düzenlemenin askeri
hiyerarşide olumsuz sonuç doğurmayacağı, uçuş tazminatlarında değişiklik yapılmamış
olmasının kendilerinin ve aynı hava aracında görev yapan uçucuların moral ve
motivasyonunu olumsuz olarak etkileyebileceği, dolayısıyla aynı hava aracı içinde
görev yapan uçuş teknisyeni personelinin özlük haklarının iyileştirilmesinin hava aracı
içerisinde paylaştığı risk ve tehlike, personel temininde ve yetiştirilmesinde yaşanan
güçlükler ve diğer hususlar dikkate alındığında bu personelin moral ve motivasyonuna
katkı sağlayacağının değerlendirildiği belirtilmiştir.
Bu bağlamda yapılan düzenlemelerle diğer hizmet gruplarına göre uçuş teknisyenlerinin
almış olduğu tazminatlarla ilgili olarak, düzenleme yapılması kanaati oluştuğundan Milli
Savunma Bakanlığının koordinasyonunda yapılması muhtemel değişikliklerde yukarıda
belirtilen hususların hakkaniyet boyutuyla dikkate alınması değerlendirilmiştir.
2018 YILLIK RAPOR 153