Page 197 - kdk_yillik_rapor2018
P. 197
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Anılan Kararlarda, TFF’nin 6328 sayılı Kanun uyarınca bilgi ve belge talebine
olumsuz yanıt vermesi, TFF’nin kamu hizmeti görmediği, 6328 sayılı Kanundaki idare
kavramını karşılamadığı, özerk değil bağımsız olduğu argümanları nedeni ile usulü bir
takım açıklamaların ardından esas değerlendirmesi yapılması gerekmiştir. Buna göre;
Kararda Anayasanın 59 uncu, 74 üncü, 79 uncu maddeleri ile 6328 sayılı Kanunun
3 üncü maddesi ve 5894 sayılı TFF Kanunu bir arada değerlendirilmiştir:
“Anayasanın; “Sporun geliştirilmesi ve tahkim” başlıklı 59 uncu maddesinde “(Spor
Federasyonları) Tahkim kurulu kararlarına karşı hiçbir yargı merciine başvurulamayacağı”;
“Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79 uncu maddesinde ise “Yüksek Seçim
Kurulunun (YSK) kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamayacağı” kurala
bağlanmıştır. Dolayısı ile kanun koyucu tarafından YSK'nın kararlarına karşı her türlü
başvuru yolu kapatılırken Tahkim Kurulu kararlarına karşı sadece yargı yolu kapatılarak
yargı haricindeki hak arama yolları açık bırakılmıştır.
Anayasanın 74 üncü maddesi “Herkesin bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma
hakkına sahiptir.” hükmünü amir olup 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun
5 inci maddesinin birinci fıkrası ile Kurumun görevi “… İdarenin işleyişi ile ilgili şikâyet
üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına
dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek,
araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak” şeklinde düzenlenmiş; ikinci fıkrası ile
de Kamu Denetçiliği Kurumunun incelemeyeceği istisnalar belirlenerek “Yasama
yetkisinin kullanılmasına ilişkin işlemler, yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlar,
Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri” Kurumun görev alanı
dışında bırakılmıştır.
Anayasanın 58 inci ve 59 uncu maddeleri, 5894 sayılı Kanunun amacını ve ulaşılmak
istenen hedefleri ve gerekçeleri, mezkûr Kanun ile TFF’ye yüklenilen görev ve sorumluluklar,
gerek TFF gerekse ilk derece hukuk kurullarının kaynağının Kanun olması, TFF'nin
Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) ve Avrupa Futbol Federasyonları Birliği
(UEFA) nezdinde uyum ve uyma yükümlülüğü ile milletlerarası alanda temsil görevinin
bulunması, futbol sporunu ulusal düzeyde yürütme ve düzenleme yetkisini, buna bağlı
olarak ulusal düzeyde futbol süjeleri üzerinde etki doğuran, futbola ilişkin bağlayıcı nitelikte
düzenleme yapma yetkisini tek başına elinde bulundurması, TFF’ye yüklenilen milli ödev
ve sorumlulukların varlığı gibi unsurlar TFF’nin kamu gücünü ve yetkisini kullanan tekel
niteliğini haiz kamu hizmeti gören bir kuruluş olduğunun açık ifadesidir.
5894 sayılı Kanun ve Kanunun uygulanması amacıyla Genel Kurul tarafından çıkartılan
TFF Statüsü açısından değerlendirilme yapıldığında ise TFF’nin kamusal niteliğinin ağır
bastığı görülmektedir. Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığının 01/02/2015 tarihli ve 107
sayılı “… Türkiye Futbol Federasyonunun kanunla kurulmuş bulunması ve kanunla kamu
gücüne ait bir takım yetkileri kullanması imkânı tanınmış olması karşısında kamu kurumu
niteliğinde olduğuna…” ilişkin kararı kapsamında da Federasyonun, 6328 sayılı Kanunun
3 üncü maddesindeki “idare” tanımı içinde yer aldığı görülmektedir.”
196 2018 YILLIK RAPOR