Page 197 - kdk_yillik_rapor2018
P. 197

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Anılan Kararlarda,  TFF’nin 6328 sayılı Kanun uyarınca bilgi ve belge talebine
                 olumsuz yanıt vermesi, TFF’nin kamu hizmeti görmediği, 6328 sayılı Kanundaki idare
                 kavramını karşılamadığı, özerk değil bağımsız olduğu argümanları nedeni ile usulü bir
                 takım açıklamaların ardından esas değerlendirmesi yapılması gerekmiştir. Buna göre;
                 Kararda Anayasanın 59 uncu, 74 üncü, 79 uncu maddeleri ile 6328 sayılı Kanunun
                 3 üncü maddesi ve 5894 sayılı TFF Kanunu bir arada değerlendirilmiştir:
                 “Anayasanın; “Sporun geliştirilmesi  ve tahkim” başlıklı 59 uncu maddesinde “(Spor
                 Federasyonları) Tahkim kurulu kararlarına karşı hiçbir yargı merciine başvurulamayacağı”;
                 “Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79 uncu maddesinde ise “Yüksek Seçim
                 Kurulunun (YSK) kararları aleyhine  başka bir mercie başvurulamayacağı” kurala
                 bağlanmıştır. Dolayısı ile kanun koyucu tarafından YSK'nın kararlarına karşı her türlü
                 başvuru yolu kapatılırken Tahkim Kurulu kararlarına karşı sadece yargı yolu kapatılarak
                 yargı haricindeki hak arama yolları açık bırakılmıştır.
                 Anayasanın 74 üncü maddesi “Herkesin bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma
                 hakkına sahiptir.” hükmünü amir olup 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun
                 5 inci maddesinin birinci fıkrası ile Kurumun görevi “… İdarenin işleyişi ile ilgili şikâyet
                 üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına
                 dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek,
                 araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak” şeklinde düzenlenmiş; ikinci fıkrası ile
                 de Kamu Denetçiliği Kurumunun incelemeyeceği istisnalar belirlenerek “Yasama
                 yetkisinin kullanılmasına ilişkin işlemler, yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlar,
                 Türk  Silahlı  Kuvvetlerinin  sırf  askerî  nitelikteki faaliyetleri”  Kurumun  görev  alanı
                 dışında bırakılmıştır.
                 Anayasanın 58 inci ve 59 uncu maddeleri, 5894 sayılı Kanunun amacını ve ulaşılmak
                 istenen hedefleri ve gerekçeleri, mezkûr Kanun ile TFF’ye yüklenilen görev ve sorumluluklar,
                 gerek  TFF gerekse ilk derece hukuk kurullarının kaynağının Kanun olması,  TFF'nin
                 Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) ve Avrupa Futbol Federasyonları Birliği
                 (UEFA) nezdinde uyum ve uyma yükümlülüğü ile milletlerarası alanda temsil görevinin
                 bulunması, futbol sporunu ulusal düzeyde yürütme ve düzenleme yetkisini, buna bağlı
                 olarak ulusal düzeyde futbol süjeleri üzerinde etki doğuran, futbola ilişkin bağlayıcı nitelikte
                 düzenleme yapma yetkisini tek başına elinde bulundurması, TFF’ye yüklenilen milli ödev
                 ve sorumlulukların varlığı gibi unsurlar TFF’nin kamu gücünü ve yetkisini kullanan tekel
                 niteliğini haiz kamu hizmeti gören bir kuruluş olduğunun açık ifadesidir.
                 5894 sayılı Kanun ve Kanunun uygulanması amacıyla Genel Kurul tarafından çıkartılan
                 TFF Statüsü açısından değerlendirilme yapıldığında ise  TFF’nin kamusal niteliğinin ağır
                 bastığı görülmektedir.  Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığının 01/02/2015 tarihli ve 107
                 sayılı “… Türkiye Futbol Federasyonunun kanunla kurulmuş bulunması ve kanunla kamu
                 gücüne ait bir takım yetkileri kullanması imkânı tanınmış olması karşısında kamu kurumu
                 niteliğinde olduğuna…” ilişkin kararı kapsamında da  Federasyonun, 6328 sayılı Kanunun
                 3 üncü maddesindeki “idare” tanımı içinde yer aldığı görülmektedir.”



             196 2018 YILLIK RAPOR
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202