Page 376 - kdk_yillik_rapor2018
P. 376

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               6.12.1  Personel Alımı, Atama, Nakil, Görevlendirme, Yer Değiştirme

               Kamu hizmetine girmek her vatandaşın hakkı olmakla birlikte, kamu hizmetinin etkin
               ve esenlikli bir biçimde yürütülmesi amacıyla, ilgili kanunlarda kamuda işe alınacak
               memurlarda birtakım nitelikler aranmakta ve atama işlemleri belli genel ve özel şartlara
               bağlı olarak gerçekleştirilmektedir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
               maddesine, 03/10/2016 tarihinde 676 sayılı KHK ile eklenen sekizinci bent yoluyla
               devlet memurluğuna alınacaklarda aranan genel şartlar arasına “Güvenlik soruşturması
               ve/veya arşiv araştırması yapılmış olmak” şartı da eklenmiş olup, daha önce gizlilik dereceli
               birim ve kısımlar ile askeri, emniyet, istihbarat teşkilatlarında ve ceza infaz kurumları
               ve tutukevlerinde çalıştırılacak personel için, ayrıca özel mevzuatlarınca sadece belli
               mesleklerdeki memurlar için aranan arşiv araştırması ve güvenlik soruşturmasının
               olumlu  olması  şartı,  devlet  memurluğuna  atanacakların  tamamı  için  getirilmiş
               bulunmaktadır.

               Anayasanın 41 inci maddesi  ile de ailenin,  Türk toplumunun temeli olduğu ve
               eşler arasında eşitliğe dayandığı vurgulanıp, Devlete, ailenin korunması için gerekli
               düzenlemeleri  yapması ve teşkilatı kurması konusunda ödevler yüklenmiştir. Bu
               Anayasal hükümler doğrultusunda çıkarılan 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile
               genel hükümler belirlenmiş, yer değiştirme ile ilgili atama esaslarının Devlet Personel
               Başkanlığınca hazırlanacak bir yönetmelikle düzenleneceği hüküm altına alınmıştır.
               Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelikle de
               memurun aile birliği mazeretine dayanarak yer değişikliği talebinde bulunabileceği
               belirtilmiştir.

               Diğer taraftan engelliler ile ilgili çerçeve niteliğinde olan 5378 sayılı Engelliler
               Hakkında Kanunla, engellilere yönelik hizmetlerin yerine getirilmesinde, engellilere
               yönelik  alınacak kararlarda  sosyal  politikalar geliştirilmesi ve  engellilere  yönelik
               ayrımcılık yapılmaması temel amaç olarak belirlenmiştir. 657 sayılı Devlet Memurları
               Kanununun 72 nci maddesinde ise; kendisi, eşi veya birinci kan hısımlığı bulunan
               bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri engelli olan memurların engellilik durumundan
               kaynaklanan yer değiştirme taleplerinin karşılanması için düzenlemeler yapılacağı
               kuralları yer almaktadır. Söz konusu kurallara istinaden Devlet Memurlarının  Yer
               Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin  Yönetmelikte Değişiklik  Yapılamasına
               Dair  Yönetmeliğin 11 inci maddesinin Ek-3 maddesinde bir defaya mahsus olmak
               üzere engelli memurun bu mazeretine binaen yer değişikliği talebinde bulunabileceği
               düzenlenmiştir. Ancak bu konuda yönetmelikte geçen “bir defadan fazla olmamak”
               düzenlemesine, Danıştay 2/7/2015 tarihli ve 2015/10808 Esas sayılı kararı ile
               yürütmenin durdurulması kararı vermiştir. Bu doğrultuda incelenerek, Kurumumuza
               yapılan engellilik nedeniyle yer değişikliği başvuruları sonuçlandırılmaktadır.

               Kurumumuza da 2018 yılında güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmaları, aile birliği,
               engellik ve sağlık mazeretine bağlı yer değişikliği talepleri, sınıf ve unvana uygun olarak




                                                                        2018 YILLIK RAPOR  375
   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381