Page 400 - kdk_yillik_rapor2018
P. 400
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.12.6.1 Sözleşmeli Öğretmen Mülakat Sınavı
Başvuran özetle; İnönü Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünden
mezun olduktan sonra 2016 KPSS’ye girdiğini, bu sınavdan geçer not alarak 19-27-
/09/2016 tarihleri arasında mülakata katıldığını, 80 puan alarak atanabilecek adaylar
arasına girdiğini, fakat herhangi bir kuruma yerleştirilemediğini, 04/05/2017 tarihinde
ikinci kez mülakata katıldığını, mülakattan 68 puan aldığını, bu sınav sonucuna
yönelik itirazlarını yasal süresi içinde ilgili kuruma yönelttiyse de itirazlarının
reddedildiğini, mülakat sonuçları arasında bu denli fark olmasının sebebinin şansına
yöneltilemeyeceğinin açık olduğunu, sınava giren adaylar arasında eşitlik ve adalet
ilkelerinin gözetilmesi gerekirken bu ilkelere uyulmadığını, mülakat sırasında mesleki
liyakata sahip olup olmadığının tespitinden ziyade siyasi içerikli sorular sorulduğunu,
Danıştay 12. Dairesinin sözlü sınavı yapacak olan sınav komisyonunun oluşumuna
ilişkin Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının komisyonu oluşturacak
kamu görevlilerine ilişkin hiçbir belirleyici somut kriter bulunmadığı gerekçesi ile
yürütmesinin durdurulmasına karar verildiğini, nitekim mülakat uygulamasının kariyer
ve liyakat ilkelerini yerine getirmekten uzak olduğunu, mevcut haliyle sözleşmeli
öğretmen istihdamı yönetmeliğinin birçok yönüyle hukuken tartışmalı, kariyer
ve liyakat ilkesini sağlayabilmesi bakımından eksik olduğunu belirterek, mülakat
yapılmasına son verilmesini ve atanmaması nedeniyle uğradığı zararların giderilmesini
talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, öğretmenlik sözlü sınavının,
652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname ve 03/08/216 tarihli ve 29790 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak
yürürlüğe giren Sözleşmeli Öğretmen İstihdamına İlişkin Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde yapıldığı anlaşıldığından ve başvuranın sözlü sınava katılmaya hak
kazanmasının başvuranda haklı bir beklenti oluşturmayacağı dikkate alındığında
başvuruya konu idari işlemde hukuka ve hakkaniyete aykırılık tespit edilememiştir.
Başvuranın, mülakat yapılmasına son verilmesi ve atanmaması nedeniyle uğradığı
zararların giderilmesi talebinin reddine; sözlü sınavların iyi yönetim ilkelerinden olan
“nesnellik”, “tarafsızlık”, “şeffaflık”, “hesap verilebilirlik” ve “kararların gerekçeli olması”
ilkelerine uygun yapılmasını teminen, idarenin bundan sonra düzenleyeceği sözlü
sınavlar öncesinde bilgi soruları yanında cevap anahtarlarını hazırlaması, sınavlara giren
adaylara verilen puanların gerekçelerini ortaya koyacak tedbirler alması yönünde Milli
Eğitim Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 152 karar verilmiştir.
6.12.6.2 Başvuranın 28 Şubat Sürecinde Başörtüsü Yasağı Nedeniyle Kamu
Hizmetine Dâhil Olamamasından Kaynaklanan Mağduriyetinin Giderilmesi
Hakkında
Başvuran, Fen Edebiyat Fakültesi son sınıf öğrencisi iken başörtüsü yasağının
başladığını, okuldan uzaklaştırma dâhil disiplin cezaları alarak okulu bitirdiğini, son
152 2017/17317 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 09/04/2018 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen
Ret Kararı
2018 YILLIK RAPOR 399