Page 430 - kdk_yillik_rapor2018
P. 430
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
tarife uyarınca daha yüksek tutarda su faturası ödemek zorunda kaldığını iddia ederek
tarifede esas alınan su kullanım miktarının meskende ikamet eden aile bireyi sayısı
dikkate alınarak yeniden belirlenmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma, şikâyetçinin talebi, idarenin açıklamaları,
ilgili mevzuat hükümleri ile konuyla ilgili yargı kararlarının birlikte değerlendirilmesi
neticesinde; Anayasa ve ilgili kanunlarda meskende ikamet eden aile bireyi sayısına göre
(çocuk sayısı vb.) su bedeline belirli bir indirim veya farklı bir tarife uygulaması yapılması
gerektiğine ilişkin olarak ilgili İdarenin bir yükümlüğünün bulunmaması, su tarifelerin
belirlenmesinde ve bu tarifelerin uygulanmasında her bir idare tarafından farklı
kriterlerin ve durumların göz önünde bulundurulabilmesi, su yönetim politikasında
su bedellerinin idarelerce yönlendirici ve kontrol edici bir araç olarak kullanılabilmesi,
BUSKİ Tarifeler Yönetmeliğinin 11 inci maddesinin 3 üncü fıkrasıyla kademeli tarife
uygulaması yapabilme ve tarifelerin tespiti hususlarında BUSKİ Genel Kuruluna yetki
verilmesi, bahsi geçen idarenin bu yetki uyarınca 10 m³’lük su tüketim miktarını esas
alarak kademeli tarife uygulaması yapması, ilgili idarenin söz konusu kademeli tarife
uygulamasında kullandığı takdir yetkisinin ölçülü ve adil olarak kullanılmadığına
ya da takdir yetkisinin hizmet gerekleri ve kamu yararı gözetilmeden kullanıldığına
ilişkin bir tespit yapılamaması durumları dikkate alındığında, BUSKİ’nin meskenler
için su tarifesini belirlerken 10 m³’lük su tüketim miktarını esas almasında hukuka
ve hakkaniyete aykırı bir husus tespit edilemediğinden şikâyet başvurusunun reddine
karar 172 verilmiştir.
6.13.6 Toplu Taşıma Hizmetleri
Şehir içi ulaşım, yürümeden, bisiklet-motosiklet ve özel araç kullanımına, taksiden
otobüse, tramvaydan metroya ve feribota kadar tüm ulaşım yöntemlerini kapsamaktadır.
Şehirlerdeki yaşam alanlarının giderek artması, nüfustaki artış, kişilerin şehir içinde bir
yerden bir yere kolaylıkla ulaşım sağlamalarını gün geçtikçe daha da önemli bir hâle
getirmektedir.
Bu noktada, şehir içi toplu taşıma hizmetlerinin yaygınlaştırılması, toplu taşıma
hizmetinin kalitesinin artırılarak tercih edilir hale getirilmesi, toplu taşıma araçlarının
kalitesinin yükseltilmesi, şehirde yaşayan engellilerin, yaşlıların ve çocukların yanında
herkese güvenli bir şekilde toplu taşıma hizmet sunulması belediyelerin önemli görevleri
arasında yer almaktadır.
Bu alanda belediyelerin toplu taşıma araçlarının güzergâhlarının değiştirilmesi, toplu
taşıma araçlarının sefer sayılarının arttırılması, ilave durak konulması, toplu taşıma
ücretlerinin yüksek olması ile toplu taşıma hizmetlerinde belediyelerin 65 yaş anonsu
ile engelli için ‘serbest’ yanında seyahat eden için ‘refakatçi’ anonsunun yapılmaması,
toplu taşıma araçlarına binişlerde kullanılan kartların usulsüz kullanımı nedeniyle kart
sahibine kesilen cezalara yönelik itiraz ya da talep içerikli başvurular alınmıştır.
172 2017/14804 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 09/04/2018 tarihli Ret Kararı
2018 YILLIK RAPOR 429