Page 432 - kdk_yillik_rapor2018
P. 432

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde;  5216 sayılı Büyükşehir
               Belediye Kanununda büyükşehir belediyelerinin toplu taşıma hizmetlerini planlamak ile
               toplu taşıma araç sayısını, zaman ve güzergâhlarını belirleme yetkisinin bulunduğunun
               hüküm altına alındığı, ilgili mevzuat uyarınca Belediyenin şikâyet konusu uygulamayı
               yapma hususunda mevzuat gereği yetkisinin olduğu, uygulama ayrımcılık açısından
               incelendiğinde ise, söz konusu uygulamanın sadece engellilere yönelik olmadığı, farklı
               kart kategorileri için de benzer sesler veya sözler kullanıldığı, mevcut haliyle sistemin
               kişilerin fiziki özelliğinden çok kişilerin kart türlerine göre bir ayrım yaptığı ve bu haliyle
               kişilerin hassasiyetlerini gözetecek şekilde düzenlendiği dikkate alındığında, idarenin
               uyuşmazlık konusu uygulamayla ulaşmak istediği amaç ile kullandığı araç ve yöntem
               arasında makul bir oransal bağın bulunduğu, uygulamanın hak ve hürriyetlerden eşit
               şekilde yararlanmayı engelleme veya zorlaştırma, dezavantajlı bir konuma sokma vb.
               sonuçlar içermediği ve ulusal ve uluslararası mevzuatta yer verilen ayrımcılık tanımına
               girmediği, bu nedenlerle söz konusu uygulamanın hukuka ve hakkaniyete aykırılık
               içermediği kanaat ve sonucuna ulaşılarak başvurunun reddine karar 174  verilmiştir.
               6.13.7  Otopark Hizmetleri ile Trafik Düzeni ve Yayaların Güvenliği

               Günümüzde kentlerin en önemli sorunlarından biri, artan araç sahipliği ile birlikte
               ortaya çıkan park sorunudur. Otoparkları, yol üstü otoparklar ve yol dışı otoparklar
               olmak üzere ikiye ayırmak mümkündür. Yol üstü otoparklar, taşıt yolundaki veya buna
               bitişik  alanlardaki  park  yeridir.  Yol  dışı  otoparklar  ise,  karayolu  sınır  çizgisi  dışında
               olan ve bir geçiş yolu veya servis yolu ile taşıt yoluna bağlanan park yeridir. Yol üstü
               otoparkların temini kolay, hızlı ve ucuz olduğundan otopark ihtiyacının karşılanması
               için öncelikle başvurulan yöntemlerden biridir. Trafik düzeninin sağlanması açısından
               sürücülerin araçlarını, uygun ve izin verilmiş olan yerler dışında park etmeleri
               yasaklanmakta, yasağa ilişkin işaret levhaları koyulmakta ve söz konusu kurala uymayan
               araçlarla ilgili trafik polisi tarafından ceza tutanağı düzenlenmekte, garaj girişi, yaya
               kaldırımı vb. yerlere park durumunda sürücüye de ulaşılmaması halinde çekici
               marifetiyle araçlar otoparka çekilerek trafikten men edilmektedir.

               Trafik hizmetleri; Karayolu Güvenliği  Yüksek Kurulu, Karayolu  Trafik Güvenliği
               Kurulu, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Milli Eğitim
               Bakanlığı, Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığı, Belediyeler gibi çeşitli kurul ve kuruluşlar
               tarafından  yerine getirilmektedir. Belediyelerin ise, yapım ve bakımından sorumlu
               olduğu yolları trafik düzeni ve güvenliğini sağlayacak durumda bulundurmak, gerekli
               görülen kavşaklara ve yerlere trafik ışıklı işaretleri, işaret levhalarını koymak ve yer
               işaretlemeleri  yapmak, karayolu yapısında ve üzerinde yapılacak çalışmalarda gerekli
               tedbirleri almak, aldırmak ve denetlemek vb. görevleri bulunmaktadır.
               2018 yılında; Şehir içinde yol kenarlarına bırakılan araçlardan belediyelerce otopark
               ücreti alınmaması, alınmayan otopark hizmeti için ücret talep edilmesi, belediyeler

               174  2018/6851 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 24/10/2018 tarihli Ret Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  431
   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437