Page 432 - kdk_yillik_rapor2018
P. 432
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; 5216 sayılı Büyükşehir
Belediye Kanununda büyükşehir belediyelerinin toplu taşıma hizmetlerini planlamak ile
toplu taşıma araç sayısını, zaman ve güzergâhlarını belirleme yetkisinin bulunduğunun
hüküm altına alındığı, ilgili mevzuat uyarınca Belediyenin şikâyet konusu uygulamayı
yapma hususunda mevzuat gereği yetkisinin olduğu, uygulama ayrımcılık açısından
incelendiğinde ise, söz konusu uygulamanın sadece engellilere yönelik olmadığı, farklı
kart kategorileri için de benzer sesler veya sözler kullanıldığı, mevcut haliyle sistemin
kişilerin fiziki özelliğinden çok kişilerin kart türlerine göre bir ayrım yaptığı ve bu haliyle
kişilerin hassasiyetlerini gözetecek şekilde düzenlendiği dikkate alındığında, idarenin
uyuşmazlık konusu uygulamayla ulaşmak istediği amaç ile kullandığı araç ve yöntem
arasında makul bir oransal bağın bulunduğu, uygulamanın hak ve hürriyetlerden eşit
şekilde yararlanmayı engelleme veya zorlaştırma, dezavantajlı bir konuma sokma vb.
sonuçlar içermediği ve ulusal ve uluslararası mevzuatta yer verilen ayrımcılık tanımına
girmediği, bu nedenlerle söz konusu uygulamanın hukuka ve hakkaniyete aykırılık
içermediği kanaat ve sonucuna ulaşılarak başvurunun reddine karar 174 verilmiştir.
6.13.7 Otopark Hizmetleri ile Trafik Düzeni ve Yayaların Güvenliği
Günümüzde kentlerin en önemli sorunlarından biri, artan araç sahipliği ile birlikte
ortaya çıkan park sorunudur. Otoparkları, yol üstü otoparklar ve yol dışı otoparklar
olmak üzere ikiye ayırmak mümkündür. Yol üstü otoparklar, taşıt yolundaki veya buna
bitişik alanlardaki park yeridir. Yol dışı otoparklar ise, karayolu sınır çizgisi dışında
olan ve bir geçiş yolu veya servis yolu ile taşıt yoluna bağlanan park yeridir. Yol üstü
otoparkların temini kolay, hızlı ve ucuz olduğundan otopark ihtiyacının karşılanması
için öncelikle başvurulan yöntemlerden biridir. Trafik düzeninin sağlanması açısından
sürücülerin araçlarını, uygun ve izin verilmiş olan yerler dışında park etmeleri
yasaklanmakta, yasağa ilişkin işaret levhaları koyulmakta ve söz konusu kurala uymayan
araçlarla ilgili trafik polisi tarafından ceza tutanağı düzenlenmekte, garaj girişi, yaya
kaldırımı vb. yerlere park durumunda sürücüye de ulaşılmaması halinde çekici
marifetiyle araçlar otoparka çekilerek trafikten men edilmektedir.
Trafik hizmetleri; Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu, Karayolu Trafik Güvenliği
Kurulu, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Milli Eğitim
Bakanlığı, Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığı, Belediyeler gibi çeşitli kurul ve kuruluşlar
tarafından yerine getirilmektedir. Belediyelerin ise, yapım ve bakımından sorumlu
olduğu yolları trafik düzeni ve güvenliğini sağlayacak durumda bulundurmak, gerekli
görülen kavşaklara ve yerlere trafik ışıklı işaretleri, işaret levhalarını koymak ve yer
işaretlemeleri yapmak, karayolu yapısında ve üzerinde yapılacak çalışmalarda gerekli
tedbirleri almak, aldırmak ve denetlemek vb. görevleri bulunmaktadır.
2018 yılında; Şehir içinde yol kenarlarına bırakılan araçlardan belediyelerce otopark
ücreti alınmaması, alınmayan otopark hizmeti için ücret talep edilmesi, belediyeler
174 2018/6851 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 24/10/2018 tarihli Ret Kararı
2018 YILLIK RAPOR 431